Att bli underkänd i bilbesiktningen kan ofta undvikas med en enkel kontroll innan du åker hemifrån.
Just nu läser andra
Under 2024 genomfördes 1,2 miljoner bilbesiktningar i Sverige, och enligt siffror från Bilprovningen underkändes en tredjedel av fordonen.
Besiktningsteknikern Joakim, som arbetar på Besikta, ser ofta att bilägare försöker förhandla bort anmärkningar, men besiktningen har tydliga riktlinjer att följa
”En del tycker att det bara är en lampa, eller att sprickan i rutan inte sitter i siktfältet. Men nu är det ju så att det är jag som bedömer och vi har ju våra mått att gå på,” säger Joakim till P4 Sörmland.
Många av de vanligaste felen är enkla att upptäcka i förväg, men förbises ändå av bilägarna. Parkeringsljus, nummerskyltbelysning och varningstriangeln är typiska exempel på sådant som ofta glöms bort.
Läs också
”Oj, den ligger i garaget”, brukar det heta om varningstriangeln. Men det är ju såna jättelätta grejer för kunden att kolla innan de åker,” förklarar Joakim.
Om ett fordon underkänns utan krav på efterkontroll behöver ingen ny besiktning göras, men felen måste åtgärdas snarast. Tills dess får bilen endast användas vid behov. Skulle samma fel kvarstå vid nästa besiktning, blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll, skriver Carup.
Då får det endast användas vid nödvändiga resor tills felen är åtgärdade och en ny besiktning genomförts. I värsta fall leder det till körförbud.
En enkel genomgång av bilen innan besiktningen kan alltså spara både tid och pengar.