BankID är en viktig del av vår digitala identitet, men med dess ökande användning stiger också risken för bedrägerier.
Just nu läser andra
BankID har blivit en central del av svenska folkets digitala vardag, där det fungerar som en elektronisk legitimation för att utföra en mängd olika ärenden online, från banktransaktioner till myndighetskontakter.
Men med den ökade användningen ökar också risken för bedrägerier. Därför är det avgörande att känna till hur man använder sitt BankID säkert.
BankID är en digital värdehandling som är personlig. Det innebär att du aldrig under några omständigheter bör dela med dig av ditt BankID eller dess koder till en annan person.
Att ge någon annan tillgång till ditt BankID kan jämföras med att överlämna din fysiska plånbok.
Läs också
Var vaksam på obehöriga förfrågningar
En gyllene regel är att aldrig använda ditt BankID på uppmaning av personer som kontaktar dig, vare sig det sker via telefon, e-post, eller andra kommunikationsmedel.
Myndigheter, banker, och polisen kommer aldrig att be dig att logga in eller ladda ner ett nytt BankID på detta sätt. Om du kontaktas av någon som begär detta, är det troligtvis ett försök till bedrägeri.
Vid misstanke om bedrägeri
Om du misstänker att ditt BankID har komprometterats eller om du blivit utsatt för ett försök till bedrägeri, är det viktigt att agera snabbt:
-
Spärra ditt BankID omedelbart. Detta görs genom din bank.
-
Kontakta din bank. Informera dem om situationen så att de kan hjälpa till med vidare åtgärder.
-
Gör en polisanmälan. Det är viktigt att officiellt dokumentera brottet.
-
Rapportera bluff-sms och samtal. Om du har mottagit ett misstänkt sms, vidarebefordra detta till 7726. Detta hjälper din operatör att identifiera och stoppa framtida bedrägeriförsök.
Källa: BankID