Bedragare utnyttjar stress och tillit för att lura oss – och ingen är immun mot deras knep.
Just nu läser andra
Hundratals miljoner kronor försvann ur svenska bankkonton förra året på grund av telefonbedrägerier. Det är inte bara teknisk skicklighet som bedragarna använder – de är mästare på att manipulera hjärnan.
Lars-Olof Johansson, professor i psykologi, förklarar att bedragarna har djupa kunskaper i psykologi och utnyttjar dem till fullo, skriver SVT Nyheter.
– Vi människor är faktiskt lättlurade, särskilt under stress, säger han.
Stress och snabb problemlösning: Bedrägeriets första steg
Enligt forskarna bygger nästan alla typer av bedrägerier på samma psykologiska mekanismer. Första steget? Skapa stress.
Läs också
Bedragarna kan påstå att du har en obetald skuld hos Kronofogden eller att ett dataintrång hotar dina konton. Stressen leder till att hjärnan slutar tänka rationellt och istället fokuserar på att lösa problemet så snabbt som möjligt.
– När vi är stressade söker vi efter hjälp och blir mer benägna att lita på vår omgivning, säger Lars-Olof Johansson.
Tillit som vapen
När stressen har slagit rot utnyttjar bedragarna den genom att bygga tillit. De låtsas erbjuda hjälp och presenterar detaljer som känns trovärdiga – och innan du vet ordet av har du följt deras instruktioner.
Det är viktigt att förstå att det inte handlar om okunskap. Många vet exakt hur de borde agera i sådana situationer, men faller ändå offer.
– De psykologiska processerna är så starka att få kan stå emot, säger Johansson.
Lösningen finns i bankernas struktur
För att minska telefonbedrägerier menar Lars-Olof Johansson att det inte är individerna som ska bära ansvaret. Istället behövs strukturella förändringar i hur betalningar hanteras av bankerna.
– Vi kommer aldrig kunna ändra på att människor är stresskänsliga och vill lita på andra, säger han.
Att förstå psykologin bakom bedrägerier är ett viktigt steg i att skydda sig, men utan rätt säkerhetssystem riskerar bedragarna att fortsätta ligga steget före.