Biltema trappar upp kampen mot nya konkurrenter som Motonet och Thansen.
Just nu läser andra
De senaste tre åren har priset på semlor ökat med hela 30 procent, enligt Nordeas semmelindex. I Stockholm kostar en semla nu i genomsnitt 59 kronor, medan priset i Göteborg ligger på 49 kronor och i Malmö på 47 kronor.
Biltema såg detta som en möjlighet att positionera sig – och valde att slå tillbaka mot prisutvecklingen genom en rejäl prissänkning.
67 procent billigare semlor
Under fettisdagen sålde Biltema semlor i sina caféer för endast 20 kronor – ett kraftigt avsteg från marknadens snittpris.
”Fettisdagen är här och på Biltema Café gör vi det enkelt att njuta av en klassisk semla – utan att tömma plånboken,” skriver företaget i ett pressmeddelande, enligt Carup.
Läs också
Expansion för att möta konkurrensen
Men Biltema nöjde sig inte där. I veckan presenterades även företagets expansionsplaner, med start i Karlskrona. Varuhuschefen Samuel Gordér berättar att ytan kommer att fördubblas för att möta den ökande konkurrensen.
”Det innebär att vi dubblerar ytan jämfört med tidigare. Så det är verkligen omfattande,” säger han till Blekinge Läns Tidning.