Svenska tillverkningen i fara när USA:s president slår till med 25-procentiga avgifter.
Just nu läser andra
25-procentiga tullar slår mot Göteborg
Donald Trumps nya tullar på bilar – hela 25 procent – kan bli ett hårt slag för Volvo Cars och fabriken i Torslanda. Analytikern Hampus Engellau från Handelsbanken varnar för allvarliga följder.
– Det är inte omöjligt att det kan bli en 15–20 procents försäljningsminskning, säger han till DN.
Tusentals bilar i riskzonen
Volvo säljer omkring 125 000 bilar om året i USA, och de flesta kommer från Sverige. Bara förra året skeppades cirka 90 000 XC60- och XC90-modeller från Göteborg till den amerikanska marknaden. Om försäljningen tappar 15–20 procent betyder det att 20 000–25 000 bilar riskerar att bli osålda.
EX90 säljer för lite – och EX30 drabbas igen
Volvo har en fabrik i USA, men den stora elbilen EX90 tillverkas där i för små volymer för att väga upp fallet i exporten från Sverige.
Läs också
– Det är så pass små volymer så det ger inte någon fördel, säger Engellau.
Den mindre elbilen EX30, som flyttats från Kina till Belgien för att undvika tullar, träffas nu av nya tullar igen – trots omlokaliseringen, skriver CarUp.
Osäker framtid för priser och marginaler
Det är ännu oklart om Volvo kommer att låta kunderna betala den ökade kostnaden, eller om företaget själva kommer tvingas sänka sina marginaler.
Men att läget är allvarligt är det ingen tvekan om.
Volvo: För tidigt att säga mer
Volvo Cars håller just nu på att analysera situationen.
– Vi följer utvecklingen på olika marknader, inklusive USA. Vi följer gällande regelverk och betalar nödvändiga tullar på alla importerade fordon och delar som krävs enligt lag, säger bolaget i en kommentar till DN.
Volvo understryker att det är för tidigt att säga mer just nu – men utesluter inte att det kan komma förändringar, särskilt eftersom Donald Trump tidigare har ändrat sig i liknande frågor.