Det nya förslaget kan påverka hundratusentals förare – men alla är inte eniga.
Just nu läser andra
Sverige kan stå inför en omfattande förändring i körkortskraven. Två riksdagsmotioner, från Kristdemokraterna och Moderaterna, vill införa lagstadgade syntester i samband med körkortsförnyelse – något som kan påverka hundratusentals bilister.
Bakgrunden är ett uppmärksammat syntestprojekt som Bilprovningen drivit tillsammans med Synoptik. Resultatet visar att över 600 000 bilförare i Sverige inte längre uppfyller Transportstyrelsens synkrav.
– Att över 600 000 bilister inte längre klarar Transportstyrelsens synkrav för körkort borde vara ett tydligt argument för att införa ett lagstadgat krav på syntest vid körkortsförnyelse, säger Awet Tesfamariam på Synoptik enligt Carup.
En av dem som vill se en förändring är Camilla Rinaldo Miller (KD), som förklarar att frågan länge varit på trafikutskottets bord utan åtgärd:
– I flera år har trafikutskottet diskuterat syntester vid körkortsförnyelse, ändå har inget gjorts åt detta.
Läs också
Transportstyrelsen är försiktig med att införa nya krav. Enligt utredaren Patrik Grundtman måste man först noggrant utvärdera nettoeffekten av en sådan åtgärd, samt beakta vilken belastning det skulle kunna innebära för myndigheter, vården och enskilda personer.
Moderaten Magnus Resare anser att obligatoriska syntester behövs, eftersom nedsatt synförmåga enligt honom kan innebära en allvarlig risk i trafiken – både för föraren själv och för andra trafikanter. Som diabetiker måste han själv genomgå regelbundna syntester för att behålla sitt körkort, något han tycker är fullt rimligt. Han menar därför att det är nödvändigt att utreda införandet av sådana tester för privatpersoner, och föreslår även att Sverige ska driva frågan vidare inom EU för att göra det till standard i hela unionen.
Även Tord Fornander från Besiktningsbranschen ser positivt på förslaget. Han säger att det inte låter orimligt, och konstaterar att han själv vet hur dåligt han ser utan glasögon – trots att han ändå klarar synkraven utan dem.
Samtidigt råder det delade meningar om behovet. Transportstyrelsen påpekar att det i dagsläget saknas vetenskapligt stöd för att förare med nedsatt syn orsakar fler trafikolyckor. Patrik Grundtman förklarar att myndigheten därför inte har utrett om det är motiverat att införa obligatoriska synundersökningar.