Ja du lästa rätt. Ica låter kunderna bestämma priset på godis.
Just nu läser andra
Godispriset i påsk är inte hugget i sten – åtminstone inte i Rudboda på Lidingö. Där har den lokala Ica-handlaren valt en udda metod: att låta priset på lösviktsgodis styras av sociala medier, skriver Nyheter24.
På butikens Instagramkonto finns ett inlägg där godisälskare uppmanas att gilla bilden. Antalet likes bestämmer kilopriset på godiset under påskhelgen – från och med onsdag den 16 april klockan 12 till och med annandag påsk.
”Vem vill inte ha billigt godis till påsk?!? Nu har ni chansen att se till att det blir riktigt billigt. Så gilla denna bild och se till att den sprids så det blir väldigt många gilla så kommer godiset bli väldigt billigt”, skriver butiken i inlägget.
I dagsläget ligger bilden på cirka 1 500 gilla-markeringar, vilket innebär ett pris på 59 kronor per kilo. Om bilden når 2 000 likes eller fler sänks priset till 49 kronor kilot.
Läs också
Butiken har dessutom bifogat en prisstege där kunderna kan följa hur priset utvecklas beroende på antalet likes.
Att kunderna själva får sätta priset har redan väckt stor uppmärksamhet – särskilt i en tid där många butiker valt att helt plocka bort choklad ur sitt plockgodis.