Startsida Bilar Elbilar kan förorena mer än diesel – men inte genom...

Elbilar kan förorena mer än diesel – men inte genom avgaserna

Electric Vehicle, EV, Elbil
Shutterstock.com

Elbilar kan förorena mer än diesel – men inte genom avgaserna.

En ny studie från University of Southampton visar att elbilar kan släppa ut fler skadliga partiklar än dieselbilar – och det har ingenting med avgaser att göra.

Bromsdamm utgör en allvarlig hälsorisk

Forskare fann att partiklar från elbilars bromsar kan vara mer giftiga för lungceller än dieselavgaser. Resultatet väcker frågor om de dolda hälsoriskerna med elbilar.

Var föroreningarna faktiskt kommer ifrån

Även om elbilar inte släpper ut avgaser, så bidrar de ändå till luftföroreningar genom bromsdamm, däckslitage och vägfriktion.

Tyngre bilar ger mer partikelutsläpp

Professor Matthew Loxham förklarar att elbilar ofta är tyngre än bensin- och dieseldrivna fordon, vilket ökar slitaget på bromsar, däck och vägbana – och därmed också partikelutsläppen.

Utsläppen från icke-avgasrelaterade källor kan öka

– När vi byter från diesel- och bensinbilar till elbilar försvinner inte utsläppen av partiklar, säger Loxham.
– Faktum är att de kan öka.

Bromsarnas material spelar roll

Studien visade att asbestfria bromsbelägg med högt kopparinnehåll var mer skadliga för lungceller än dieselpartiklar.
Keramiska bromsbelägg var näst mest skadliga.

Riskerna med PM2,5

Dessa ultrafina partiklar, kallade PM2,5, kan ta sig djupt ner i lungorna och vidare in i blodomloppet – och bidrar till miljontals förtida dödsfall globalt varje år.

Elbilar är inte så ”rena” som många tror

Studieledaren James Parkin säger:
– Folk förknippar oftast bilföroreningar med avgasrör… Men elbilar släpper fortfarande ut partiklar via friktion och slitage.

Lagstiftningen ligger efter

Samtidigt som regleringar främst fokuserar på avgasutsläpp, saknas tydliga riktlinjer för föroreningar från bromsar, däck och vägslitage.

Finns det lösningar?

Vissa elbilar använder regenerativ bromsning, vilket minskar slitaget på traditionella bromsar – men det löser inte hela problemet.

Mercedes testar nästan dammfri bromsteknik

Mercedes utvecklar nu ett nytt bromssystem där elmotorn används för inbromsning. Tekniken kan eliminera upp till 98 % av bromsdammets utsläpp, eftersom bromsskivorna knappt används.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: