Under påskhelgen ökar alkoholkonsumtionen – och risken att sätta sig bakom ratten med promille i blodet. Polisen och experter varnar nu för konsekvenserna av att köra dagen efter.
Just nu läser andra
Det är inte skärtorsdagens snaps eller långfredagens öl som är det största problemet – utan morgonen därpå. Varje år ökar rattfyllerifallen markant under påskhelgen, och 2024 förväntas bli värre än vanligt.
– Byggt på Trafikverkets tidigare siffror om rattfylleri uppskattas det finnas 12 500 rattfulla bilister på svenska vägar varje dygn. Under årets påskhelg räknar vi med att 750 000 – 1 500 000 förare tar sig ut på vägarna och totalt ökar trafiken med cirka 15 – 20 procent jämfört med en vanlig helg. Därför är det sannolikt att det under påskhelgen befinner sig närmare 14 000 – 15 000 rattfulla förare per dygn på svenska vägar och förmodligen är mörkertalet stort, säger alkoholexperten Hunter Abbott på AlcoSense.
Polisen satsar stort på kontroller under helgen. Trafikpolisen Johan Alm beskriver hur vanliga människor fastnar i kontrollerna.
– Man är stressad, bilen är packad och man ska hem. Det är helt vanliga familjefäder som inte alls förekommer hos oss annars, säger han.
Systembolaget sålde över 14 miljoner liter alkohol på en vecka under påsken 2023. Och medan många planerar sina middagar – missar man att alkoholen stannar längre i kroppen än man tror.
Läs också
En kvinna på 70 kilo som dricker fyra öl och fyra snapsar kan fortfarande vara berusad vid 11-tiden nästa dag – eller längre. Enda sättet att veta säkert är att använda en alkomätare.
Och när promillehalten fortfarande är för hög dagen efter kan resan till påsklunchen sluta i böter, indraget körkort – eller värre.