Startsida Nyheter Billig lyx på Tiktok – ny app lockar svenskar till...

Billig lyx på Tiktok – ny app lockar svenskar till Kinafabrikerna

TikTok
XanderSt / Shutterstock

Falska märkesväskor påstås komma från samma fabriker som originalen • Experten: ”Del av Kinas propagandakrig”

Appen från Kina toppar listorna i Sverige

En kinesisk shoppingapp har på kort tid blivit den mest nedladdade i Sverige. Genom den får användare direktkontakt med över en miljon kinesiska grossister – och många lockas av möjligheten att köpa vad som uppges vara lyxvaror till en bråkdel av priset.

Men enligt experter är detta inte bara en ny shoppingtrend – det är en del i ett större spel mellan stormakter, skriver TV4 Nyheterna

Viralvideo väcker misstankar

I en video som sprids snabbt på Tiktok syns en man i en väskbutik som uppmanar tittarna att handla direkt från fabriken. Han påstår att det är just deras hantverkare som tillverkar samma väskor som säljs i exklusiva butiker världen över.

– Det är våra händer som byggt de här väskorna, säger mannen i klippet.

Men det finns ingen garanti för att påståendet stämmer.

”Ingen bekräftelse på sanningen”

Emily Dahl, journalist och modevetare, uppmanar till försiktighet.

– Det finns inget i de här virala klippen som faktiskt bevisar att produkterna kommer från de riktiga lyxfabrikerna, säger hon.

Hon menar att det snarare handlar om ett försök att lura konsumenter genom att skapa en känsla av autenticitet.

Del av propagandakriget mellan Kina och USA

Enligt Jenny Balkow, professor med expertis i internationell handel, är det mycket osannolikt att stora västerländska lyxmärken skulle tillåta sina fabriker att sälja överskott eller restprodukter.

– De har strikta avtal som förbjuder fabrikerna att sälja produkter utanför officiella kanaler, säger hon.

Hon ser det hela som en del av det pågående handelskriget mellan Kina och USA. Tajmingen, menar hon, är ingen slump.

– Det är ett tydligt propagandadrag från kinesiskt håll. Genom att så tvivel kring västvärldens lyxvaror kan Kina slå sig in på marknaden som en trovärdig producent, säger Balkow.

Emily Dahl håller med: – Det här är inte bara billig shopping. Det är smart marknadsföring – och en del i ett större geopolitiskt spel.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: