Skärpta säkerhetskrav ska eliminera risken för brand och explosion vid olyckor.
Just nu läser andra
Från juli 2026 inför Kina en banbrytande lag som sätter helt nya säkerhetsstandarder för elbilar. Lagen förbjuder inte bara att batterier får fatta eld – den ställer också krav på att rök inte får vara farlig för människor, och att batterier inte ska kunna explodera. Det rapporterar Carnews China.
Vad är termisk rusning – och varför är det farligt?
Bakgrunden till lagändringen är den ökade risken för så kallad termisk rusning – ett tillstånd där litiumjonbatterier blir instabila och snabbt hettas upp. Enligt Storstockholms brandförsvar kan detta leda till svårsläckta bränder, särskilt efter en kollision. Den kinesiska lagen syftar till att eliminera just detta scenario, skriver Nyheter24.
Batteriet får inte antändas – inte ens vid kortslutning
Enligt lagen får batteriet varken fatta eld eller explodera – oavsett vad som händer i bilen. Dessutom måste tillverkarna se till att eventuell rök som kan uppstå inte är farlig för människor. Det handlar alltså om ett helhetsgrepp kring konsumentsäkerhet, särskilt vid olyckor.
Skyddar förarna – och pressar industrin
En talesperson från batterijätten CATL säger att syftet med lagen är att skydda trafikanter och minska risken för dödliga följder vid krockar:
Läs också
– Den nya standarden kommer att minska risken för batteribränder efter kollisioner i elfordon och bättre skydda konsumenternas liv.
Lagen innebär också nya tekniska krav, bland annat att batterier ska klara minst 300 snabbladdningar utan att tappa säkerhet, och att de inte får brinna ens vid kortslutning.
Nya krocktester – undersidan får särskilt fokus
Utöver branschens vanliga krocktester införs nu tester där elbilens batteriundersida testas specifikt – en del som tidigare fått mindre uppmärksamhet. Allt för att säkerställa att fordonen håller måttet vid alla tänkbara scenarion.
Först i världen – men knappast sist
Kina blir därmed det första landet i världen att lagstadga mot batteribränder i elbilar. Huruvida lagen verkligen stoppar alla bränder återstår att se, men den sätter press på branschen att ta säkerhet på ännu större allvar.
Branschens mottagande är i stort sett positivt, men många varnar för att de nya kraven kan bli tunga att bära – särskilt för mindre tillverkare som saknar resurser för omställningen.