Prisfallet är ett dråpslag för nybilsköparna – men ett guldläge för den som vill göra ett kap på begagnatmarknaden.
Just nu läser andra
Föreställ dig att köpa en bil för 1,4 miljoner kronor – och bara två år senare se värdet halverat. Det är verkligheten för många ägare av elbilar i premiumklassen. För begagnatköparen innebär det däremot ett sällsynt tillfälle att slå till, skriver Carup.
En av de mest slående exemplen är Porsche Taycan, som introducerades som en helelektrisk sportbil i lyxklassen. Trots nypriset på omkring 1,4 miljoner kronor säljs 2022-modeller nu för drygt 600 000 kronor – ett värdefall på närmare 700 000 kronor.
Audi e-tron GT, som delar teknik med Taycan men är anpassad för komfort, har tappat nästan lika mycket. Ursprungligen såldes den från 1,2 miljoner kronor, men idag går välutrustade exemplar från 2022 för under 600 000 kronor.
Det samma gäller Mercedes EQS, märkets flaggskepp med imponerande räckvidd och tekniknivå. Från ett nypris på över 1,2 miljoner kronor ligger marknadspriset nu runt 625 000.
Läs också
En annan tungviktare är BMW iX, en avancerad SUV som kostade uppemot 870 000 kronor i nypris. På andrahandsmarknaden säljs den idag för runt 450 000 kronor, vilket betyder ett tapp på över 400 000 kronor.
Men alla har inte rasat lika mycket. Tesla Model X, med sina karakteristiska ”falcon doors” och plats för sju, säljs fortfarande för omkring 800 000 kronor i 2022 års utförande. Nypriset låg på 1,2 miljoner – vilket innebär att den hållit emot bättre än konkurrenterna.
För den som vill ha mycket bil för pengarna, kan just nu vara bästa tillfället att slå till.