Startsida Nyheter Snygg flaska, svagt innehåll – dyra krämer ifrågasätts i test

Snygg flaska, svagt innehåll – dyra krämer ifrågasätts i test

Kräm
Dusan Petkovic / Shutterstock

Kända märken får bottenbetyg i ny test: ”Innehållet spelar mindre roll än priset”

När huden känns torr sträcker sig många efter en bodylotion – men är det värt att betala mer för en dyr kräm? Inte enligt konsumenttidningen Råd & Rön, som testat elva olika lotions i varierande prisklasser. Resultatet? De flesta återfuktar lika bra – oavsett vad de kostar.

Dyra krämer inte bättre – med ett undantag

– Av de elva produkter vi testade var det tio som presterade i princip lika bra, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, i TV4:s Nyhetsmorgon.

Undantaget var en lotion från märket Avril, som återfuktade märkbart sämre än de andra. Övriga produkter, oavsett prislapp, klarade sig bra i testets huvudmoment – att göra huden mjukare.

Influensermärke bland de sämsta – på grund av svinn

En lotion som bar namnet Löwengrip – kopplad till influencern Isabella Löwengrip – hamnade långt ner i resultatlistan. Trots att Löwengrip inte längre äger varumärket, kritiserades produkten för att en stor mängd kräm blir kvar i flaskan och inte går att använda.

– I den här flaskan fastnar upp till 20 procent av innehållet. Det motsvarar ungefär 30 kronor per köp som kan gå direkt i soporna, säger Daniel Kjellberg.

Råd & Röns gräns för godkänt är att minst 90 procent av produkten ska kunna användas innan pumpen säger stopp.

Nivea överraskar – men inte på ett bra sätt

Ytterligare en välkänd produkt, en bodylotion från Nivea, placerades i testets bottenskikt. Trots sitt välrenommerade namn levde den inte upp till förväntningarna jämfört med konkurrenterna i samma test.

Slutsatsen: Gå på funktion – inte prislapp

Testet visar tydligt att en snygg flaska och ett känt namn inte är någon garanti för bättre återfuktning. Många av de billigare alternativen presterade minst lika bra, och i vissa fall till och med bättre.

– Det viktigaste är att krämen gör sitt jobb – inte att den ser lyxig ut i badrumsskåpet, sammanfattar Kjellberg.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: