En granskning visar hur bilister omedvetet ger miljoner till techbolag – bara för att slippa fylla i sina uppgifter.
Just nu läser andra
När Stockholms stad 2023 avskaffade sin egna parkeringsapp öppnades marknaden för privata aktörer. Riktlinjen var tydlig: apparna skulle erbjuda kostnadsfria lösningar – men verkligheten blev en annan.
Easypark är den dominerande aktören, och enligt Dagens Nyheter betalar 97 procent av användarna onödiga extrakostnader. Upp till 40 kronor extra per parkering är möjligt – en avgift som går rakt till företaget.
– Det är ju ingen konsument som vill betala för något som man kan få kostnadsfritt, säger Maria Wiezell, på Sveriges konsumenter till Dagens Nyheter
Easyparks vd Gustaf Lartén försvarar upplägget:
–Precis som andra serviceföretag tar vi på Easypark betalt för våra tjänster. Vi väljer att göra detta i form av en avgift per parkering som tydligt framgår innan man startar och direkt vid avslutad parkering alternativt en fast månadsavgift på 49 kronor per månad, säger han Carup.
Läs också
Men bolagets avgiftsfria lösning är krånglig: den ligger utanför appen – på webben – och kräver manuell inmatning vid varje parkering. Stressade bilister väljer ofta det snabbaste alternativet.
– Jag tror inte att man betalar extra avgifter för att man så gärna vill det, utan det är nog okunskap, att man bara inte känner till det, säger Lars Andersson på konkurrenten Parkster.
Enligt kommunens avtal ska företagen erbjuda gratis grundtjänst, som staden betalar 40 öre per parkering för. Samtidigt drar Easypark in över 100 miljoner kronor årligen – bara i Stockholm.