Den dödliga kollisionen mellan ett passagerarplan och en militärhelikopter i Washington DC har fått ett nytt tragiskt ljus. Nu visar en utredning att helikopterpiloten ignorerade en viktig manöverorder sekunder före olyckan, rapporterar New York Times.
Just nu läser andra
Det var den 29 januari som tragedin inträffade i Washington DC:s luftrum. En Black Hawk-helikopter från USA:s armé, med tre soldater ombord, kolliderade med ett inrikespassagerarplan. Totalt 67 människor omkom i den förödande olyckan, en av de värsta flygkatastroferna i USA på senare år, det skriver Expressen.
Piloten Rebecca Lobach, 28 år gammal, var mitt uppe i sin årliga flygutvärdering. Med sig i helikoptern hade hon Andrew Loyd Eaves, 39 år, som agerade flyginstruktör under utvärderingen, samt Ryan O’Hara, 28 år.
Inför kollisionen hade flygledare informerat helikopterbesättningen om att ett passagerarflygplan befann sig i närheten. Lobach och Eaves begärde då att få fortsätta sin flygning med så kallad ”visuell separation” – en rutinmässig metod där piloter själva ansvarar för att hålla säkert avstånd genom att hålla andra flygplan i sikte, snarare än att strikt följa flygledarnas instruktioner.
När Black Hawk-helikoptern var endast 15 sekunder från att korsa passagerarplanets flygväg, uttryckte Eaves sin oro. Han sa till Lobach att han trodde att flygledarna ville att de skulle svänga vänster för att öka avståndet till det annalkande planet och på så sätt undvika en kollision.
Läs också
Men Lobach följde inte den rekommendationen.
”Hon svängde inte vänster”, konstaterar New York Times i sin granskning.
Bara några sekunder senare var tragedin ett faktum. Helikoptern och passagerarplanet kraschade, och samtliga ombord på passagerarplanet samt alla i helikoptern omkom.
Utredningen kring olyckan pågår fortfarande, men det står redan klart att beslutet att inte svänga undan, trots varningen från instruktören, var en avgörande faktor bakom katastrofen.