Det är inte alla bilägare som är lika nöjda med sitt bilköp. Vi har rankat 25 bilmärken baserat på om ägarna skulle kunna tänka sig att köpa en bil från samma märke igen.
Just nu läser andra
En undersökning från Consumer Reports har granskat vilka bilägare som är mest respektive minst nöjda med sitt val.
Undersökningen

Consumer Reports har analyserat 300 000 bilar från modellåren 2022–2025. Huvudfrågan var: ’Skulle du köpa en bil från detta märke igen?’
Resultaten visar stora skillnader mellan märkena. Nedan listas bilmärkena utifrån hur nöjda ägarna har varit med sitt val. Procentsiffran visar hur många som skulle kunna tänka sig att köpa en bil från samma märke igen.
Jeep (51%)

Jeep-ägare är de mest missnöjda av alla. Många klagar på tillförlitlighet, körkomfort och kvaliteten på interiören. Endast 51 % av ägarna i undersökningen skulle köpa en Jeep igen.
Läs också
Mercedes (53%)

Trots sitt premiumrykte har Mercedes gjort sina ägare besvikna, särskilt på grund av dyra reparationer och tekniska problem. Det innebär att endast 53 % av Mercedes-ägarna i undersökningen skulle köpa en Mercedes igen.
Volkswagen (54%)

Volkswagen har förbättrat sig sedan förra året, men ligger fortfarande lågt.
Ägare kritiserar bilarnas köregenskaper och användarvänlighet. Resultatet är att endast 54 % av ägarna skulle köpa en Volkswagen igen.
Nissan (54%)

Nissan-ägare klagar på dålig byggkvalitet och en tråkig körupplevelse.
Märket kämpar för att förbättra sin kundnöjdhet. Precis som Mercedes skulle endast 54 % av Nissan-ägarna köpa en Nissan igen.
Chrysler (55%)

Chrysler toppar listan över bilar med mest kupéutrymme, men lider av dålig tillförlitlighet och höga underhållskostnader. Endast 55 % av Chrysler-ägarna skulle köpa en Chrysler igen.
Ram (56%)

Ram-trucks är populära i USA, men ägare är besvikna över bränsleekonomin och frekventa mekaniska problem. Endast 56 % av Ram-ägarna skulle köpa en Ram igen.
Buick (59%)

Buick-ägare är medelmåttigt nöjda.
Komfort och stil får beröm, men tillförlitligheten är en oro. Resultatet är att endast 59 % av Buick-ägarna skulle köpa en Buick igen.
Audi (60%)

Audi har en stilren kupé och avancerad teknologi, men ägare klagar på trångt utrymme och höga reparationskostnader. Endast 60 % av Audi-ägarna skulle köpa en Audi igen.
Acura (61%)

Acura levererar bra bilar, men många ägare anser att de inte får tillräckligt mycket för pengarna jämfört med konkurrenterna. Därför skulle endast 61 % av Acura-ägarna köpa en Acura igen.
Mazda (61%)

Mazda får medelmåttiga betyg.
Kördynamiken är bra, men ljudnivån och kupékomforten drar ner helhetsintrycket.
Volvo (63%)

Volvo-ägare uppskattar säkerheten, men höga servicekostnader och tekniska fel drar ner nöjdheten. Endast 63 % av Volvo-ägarna skulle köpa en Volvo igen.
Kia (64%)

Kia har utvecklats mycket, men ägare upplever fortfarande problem med långsiktig hållbarhet och teknologi. Endast 64 % av Kia-ägarna skulle köpa en Kia igen.
Cadillac (65%)

Cadillac-ägare berömmer komforten, men anser att bilarna har för många elektroniska problem. Trots detta skulle 65 % av Cadillac-ägarna köpa en Cadillac igen.
Honda (66%)

Honda är ett stabilt val med god tillförlitlighet, men vissa ägare klagar på buller och enkla interiörmaterial. Trots detta skulle 66 % av Honda-ägarna gärna köpa en bil från det japanska bilmärket igen.
Toyota (67%)

Toyota är känd för sin tillförlitlighet, men nyare modeller har fått kritik för en tråkig körupplevelse. Trots detta skulle 67 % av Toyota-ägarna gärna köpa en Toyota igen.
Hyundai (67%)

Hyundai får beröm för sin teknologi och sina garantier, men upplever fortfarande kvalitetsproblem i vissa modeller.
GMC (67%)

GMC-ägare är nöjda med sina trucks, men reparationer och bränsleekonomi är en oro. Trots detta skulle 67 % av GMC-ägarna gärna köpa en GMC igen.
Ford (67%)

Ford har förbättrat sin kvalitet, men tillförlitligheten är fortfarande en utmaning för många ägare. Trots detta är 67 % av Ford-ägarna nöjda och skulle gärna köpa en Ford igen.
Genesis (68%)

Genesis levererar lyx till ett lägre pris, men ägare nämner problem med mjukvara och infotainmentsystem. Trots detta skulle 68 % av Genesis-ägarna gärna köpa en Genesis igen.
Subaru (68%)

Subaru är populär för sina fyrhjulsdrivna modeller, men har fått kritik för motorproblem. Trots detta skulle 68 % av Subaru-ägarna gärna köpa en Subaru igen.
Lincoln (70%)

Lincoln får goda omdömen för komfort och lyx, men har fortfarande utmaningar med teknologi och bränsleekonomi. Lincoln är den första bilen i undersökningen där hela 70 % av ägarna gärna skulle köpa en Lincoln igen.
Chevrolet (70%)

Chevrolet har robusta modeller, men upplever fortfarande problem med växellådor och motorer. Även här skulle 70 % av ägarna gärna köpa en Chevrolet igen.
Lexus (70%)

Lexus-ägare uppskattar kvalitet och tillförlitlighet, men vissa anser att märket saknar spänning. Trots detta skulle 70 % av ägarna gärna sätta sig bakom ratten i Toyotas lyxmärke igen.
Porsche (71%)

Porsche har fantastiska köregenskaper, men höga underhållskostnader avskräcker vissa ägare. Trots detta skulle hela 71 % av ägarna köpa en Porsche igen.
Tesla (72%)

Tesla-ägare älskar den innovativa teknologin och den snabba accelerationen, men tillförlitligheten kan vara problematisk. Trots detta skulle 72 % av ägarna vilja köpa en Tesla igen.
BMW (73%)

BMW levererar lyx och sportig körning, vilket gör kunderna mycket nöjda. Därför skulle hela 73 % av kunderna gärna köpa en BMW igen.
Rivian (86%)

Rivian toppar listan med de mest nöjda ägarna. Användarvänlighet, design och elektrisk prestanda imponerar på kunderna.
Rivian vinner också undersökningen med stor marginal, då hela 86 % av Rivian-ägarna skulle köpa en bil från märket igen.