100 % elbilar? Lika orealistiskt som att alla blir vegetarianer” – bilgurun varnar

Mattias Svensson

2 dagar sedan

|

18/02/2025
Bilar
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den europeiska bilindustrin står inför en djup kris där flera klassiska bilmärken kämpar för sin överlevnad.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

För att förstå den nuvarande situationen inom den europeiska bilindustrin måste vi gå tillbaka nästan tio år, enligt Harry Winter. Han pekar ut Dieselgate-skandalen som startpunkten för den turbulenta utvecklingen.

"Då var dieselbilar extremt populära i Europa. Men när biltillverkarna ville sälja i USA stötte de på strikta utsläppsregler, och det var så Dieselgate avslöjades," säger han enligt Carup.

Den enorma skandalen skakade Volkswagen och hela den europeiska bilindustrin, samtidigt som Tesla och elbilar började dominera diskussionen om framtidens transporter. Nu lanseras kinesiska elbilsmärken i snabb takt, medan europeiska biltillverkare kämpar för att övertyga en konservativ kundkrets om att el är framtiden.

Tillbakadragna löften – Europas biltillverkare tvekar

Under de senaste åren har flera biltillverkare lovat en snabb övergång till elbilar, men nu börjar vissa ändra sina planer.

"Volvo skjuter upp avvecklingen av förbränningsmotorer, BMW behåller sina V8:or och Bentley slopar sina elbilsplaner," konstaterar Winter.

Han menar att den europeiska bilindustrin inte har hängt med i utvecklingen och att tillverkarna själva bär en stor del av ansvaret för dagens kaos.

"Politiker och bilköpare talar inte samma språk"

Enligt Winter försöker beslutsfattare driva på omställningen till elbilar genom att höja skatterna på förbränningsmotorer, men han anser att detta är en felaktig strategi.

Han menar att det finns en stor klyfta mellan politikernas och konsumenternas perspektiv och jämför en snabb elektrifiering av bilmarknaden med att hela landet plötsligt skulle övergå till en vegetarisk kost – något han ser som orealistiskt.

Samtidigt förnekar han inte klimatförändringarna men betonar vikten av en mer balanserad övergång. Han lyfter fram mindre elbilar som Renault 5 och Grand Panda som rimliga alternativ, men påpekar att dessa främst är anpassade för kortare avstånd och stadsmiljöer där laddinfrastrukturen är välutvecklad.