Däckspecialister slår larm: Farlig trend ökar på svenska vägar

Mattias Svensson

3 timmar sedan

|

15/01/2025
Bilar
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Längre bromssträckor och högre risk för olyckor gör valet både farligt och dyrt i längden.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Däckspecialisten Oskar Bech i Kristianstad har sett en oroväckande trend: fler bilister behåller sina dubbfria vinterdäck även när sommaren kommer.

”Jag försöker förklara för folk att det påverkar både bromssträcka och stabilitet negativt, men många förstår inte riskerna,” säger han enligt Carup.

Trots att det inte är olagligt att köra med vinterdäck på sommaren, pekar flera undersökningar på de faror det medför. Redan 2018 visade en rapport från Däckrazzia att 12 procent av bilisterna använde odubbade vinterdäck under sommaren.

Andelen har ökat sedan dess, och missuppfattningar kring skillnaden mellan året runt-däck och friktionsdäck har förvärrat situationen.

Ett vanligt problem är gummiblandningen i vinterdäck. Enligt experten Lasse Dahlqvist blir gummit för mjukt vid högre temperaturer, vilket leder till ökat slitage och längre bromssträckor.

”Ett vinterdäck är designat för temperaturer på fyra plusgrader och lägre. Vid varmare väder är sommardäck det enda rätta valet,” förklarar han.

En test av tidningen Motor 2019 visade att vinterdäck utan dubb hade nästan dubbelt så lång bromssträcka på sommarvägar jämfört med sommardäck. Detta understryker faran med att prioritera bekvämlighet eller kostnadsbesparingar framför säkerhet.

Däckspecialisterna uppmanar bilägare att tänka om. ”Det värsta är året runt-däcken – de är inte bra på något,” varnar Dahlqvist och påminner om att säkerheten alltid bör komma först.