Donald Trump hotar med kraftiga tullar på europeiska bilimporter, frustrerad över att amerikanska bilar har svårt att slå igenom på den europeiska marknaden. Men varför är USA-tillverkade bilar, med undantag för Tesla, så impopulära i Europa?
Svaret ligger i bränslepriser, fordonsstorlek, tullavgifter och konsumentpreferenser – faktorer som skapar en obalans i handeln mellan USA och EU.
För stora och för törstiga för Europa
Många amerikanska bilar är helt enkelt för stora för Europas smala gator – särskilt i äldre städer som Rom och Paris, skriver BBC.
– Försök att köra en stor SUV genom Italiens trånga gränder. Jag har gjort det, och det är väldigt svårt, säger bilanalytikern Hampus Engellau.
En annan avgörande faktor är bränslepriset. I Europa betalar bilister ofta tre till fyra gånger mer per liter jämfört med USA, där bränslepriset är betydligt lägre.
– De betalar per gallon vad vi betalar per liter, säger Engellau.
Det gör att bränslesnåla och mindre bilar är långt mer populära i Europa, medan stora amerikanska pickups och SUV:ar har svårt att hitta en marknad.
Handelsobalansen – USA exporterar långt färre bilar till EU
År 2022 exporterade EU 692 334 bilar till USA, till ett värde av 36 miljarder euro. Samtidigt gick endast 116 207 amerikanska bilar till Europa, med ett värde av 5,2 miljarder euro.
Trump menar att denna obalans beror på orättvisa handelsregler och pekar på att EU:s 10 % tull på amerikanska bilar vida överstiger USA:s 2,5 % tull på europeiska fordon.
Denna skillnad har fått Trump att hota med högre tullar på europeiska bilimporter, i linje med hans tidigare 25 % importskatt på stål och aluminium – två avgörande metaller för bilindustrin.
Amerikanska bilmärken har svårt att hävda sig i Europa
Medan europeiska bilmärken BMW, Mercedes och Volkswagen dominerar den amerikanska marknaden, har amerikanska biltillverkare svårt att konkurrera i Europa.
Flera amerikanska märken har redan dragit sig ur Europa:
General Motors sålde Opel/Vauxhall 2017 och lade ner Saab redan 2009.
Ford har gradvis minskat sin närvaro och riktar nu in sig på el- och transportbilar istället för små, prisvärda modeller.
Tesla har etablerat sig i Europa med en fabrik i Berlin – men möter hård konkurrens från billigare kinesiska elbilar.
– Det handlar inte bara om tullar, utan också om att ha rätt produkter och välfungerande fabriker, säger Jose Asumendi, bilanalytiker på JP Morgan.
Konsumenternas lojalitet gynnar europeiska märken
I många europeiska länder finns en stark nationell lojalitet till inhemska bilmärken:
Tyskland: BMW, Mercedes, Volkswagen och Audi dominerar.
Frankrike: Peugeot, Citroën och Renault är marknadsledande.
Italien: Fiat och Alfa Romeo har en självklar position.
– Det finns en naturlig benägenhet att köpa inhemska märken, särskilt i Tyskland, Frankrike och Italien, säger Asumendi.
Även i mer öppna marknader är konkurrensen stenhård från japanska, sydkoreanska och kinesiska bilar, vilket gör det svårt för amerikanska tillverkare att slå sig in.
Trumps lösning – eller ett misstag?
Trump vill stärka den amerikanska bilindustrin genom högre tullar på europeiska bilar, men experter varnar för att en sådan strategi kan slå tillbaka.
– Tullar gör att företag skyddas från konkurrens, men det gör dem också lata. De slutar att innovera och blir mindre konkurrenskraftiga, säger Andy Palmer, tidigare chef på Nissan och Aston Martin.
Bilindustrin är global, och de flesta stora tillverkare vill bygga bilar nära sina kunder istället för att transportera dem över världen.
– Det handlar inte om handel, utan om investeringar och samarbete, säger Palmer.
Om USA ska lyckas bättre i Europa krävs mer än bara handelshot – det krävs att amerikanska biltillverkare bygger rätt produkter för marknaden.