Dieselfusk sprider sig – men det kan vara brottsligt

Mimmo Wiestål Fischetti

8 timmar sedan

|

15/02/2025
Bilar
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Bilägare försöker kringgå dyra reparationer – men riskerar både böter och underkänd besiktning.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Ett nytt dieselfusk har börjat sprida sig bland svenska bilägare. För att undvika kostsamma reparationer av AdBlue-systemet kopplar vissa helt enkelt bort det – trots att det är olagligt och kan bryta mot miljöbalken.

Fordonsjuristen Ulf Stefansson varnar nu bilköpare och verkstäder för den växande trenden och betonar att bilar med manipulerat AdBlue-system kan bli underkända vid besiktningen och i värsta fall få körförbud. Det skriver CarUp

AdBlue-problem leder till fusk – men det är olagligt

AdBlue är ett tillsatssystem som minskar utsläppen av kväveoxider i dieselbilar och är ett krav enligt EU:s Euro 6-normer. Men systemet är inte felfritt – det är dyrt att reparera och kan krångla, vilket har fått vissa bilägare att söka alternativa lösningar.

Elektronikboxar säljs på nätet för att stänga av AdBlue-systemet.
Vissa verkstäder får frågor om att koppla bort systemet istället för att reparera det.
Bilägare märker inte alltid att systemet är avstängt eftersom bilen kan passera besiktningen ändå.

Det är ett system som är dyrt och går sönder. Många vill då koppla ur det, men man får inte göra det, säger Ulf Stefansson.

Kan bryta mot miljöbalken – risk för återkallat köp

Att manipulera AdBlue är inte bara olagligt – det kan också leda till allvarliga konsekvenser för både bilägare och bilhandlare.

Att koppla ur eller manipulera AdBlue-systemet är olagligt enligt både den svenska miljöbalken och europeisk miljölagstiftning, säger Stefansson.

Om du köper en bil där AdBlue-systemet är trasigt eller bortkopplat kan du ha rätt att häva köpet.

Om det visar sig att AdBlue är bortkopplat eller trasigt, då är det grund för att häva köpet, förklarar Stefansson, som också sitter i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Bilhandlare ansvarar – även om de inte känner till felet

Bilhandlare uppmanas att vara extra försiktiga vid försäljning av bilar med AdBlue-system. Om de säljer en bil där systemet är bortkopplat är de ansvariga inför nästa ägare – även om de inte kände till felet.

Skulle du som handlare sälja en bil med ett bortkopplat AdBlue-system, så har du ansvar för detta inför nästa bilägare. Det gäller även om du inte vet om det, säger Stefansson.

”Fusket kan avslöjas vid service”

Även om en bil med manipulerat AdBlue kan klara besiktningen, kommer fusket ofta fram vid service eller reparationer.

Det är inte säkert att det märks vid besiktningen, men om bilen kommer till verkstaden, exempelvis för att byta ett styrsystem, då avslöjas det om AdBlue är bortkopplat, säger Stefansson.

Budskapet från experterna: Reparation är enda rätta lösningen

Fordonsjuristen är tydlig: att koppla bort AdBlue-systemet är inte en laglig lösning.

Som privatperson eller verkstad ska du inte göra detta. Du riskerar att få en bil som inte uppfyller fordonets typgodkännande, avslutar Ulf Stefansson.