Ett misslyckat test, extremt höga temperaturer och en laddning som inte fungerar.
Just nu läser andra
Elbilsexperten och YouTube-profilen Björn Nyland genomför regelbundet räckviddstester på olika elbilsmodeller. I ett av sina senaste experiment utsatte han den kinesiska modellen BYD Tang för ett långdistansprov där bilar pressas till det yttersta för att köra 100 mil på kortast möjliga tid.
Det dröjde dock inte länge innan testet tog en oväntad vändning, skriver Carup.
Överhettat batteri – i minusgrader
När testet inleddes var bilen fulladdad med sitt 111 kWh-batteri. Efter att ha kört 27 mil stannade Nyland vid en laddstation, men det som skulle ha varit ett rutinmässigt stopp utvecklade sig snabbt till en teknisk mardröm.
Trots att det var kyligt ute upptäckte han att batteriet var onormalt varmt, något som påverkade laddhastigheten negativt.
Läs också
”Det är verkligen inte bra att batteriet är så varmt,” säger Nyland i sin video.
Vid fortsatt körning visade temperaturmätaren att batteriet låg kvar på cirka 50 grader Celsius. Trots att bilen kördes i en och en halv timme i minusgrader sjönk inte temperaturen.
Laddproblemen eskalerar
När Nyland senare stannade för att ladda igen blev problemen ännu tydligare. Batteriet hade nått en rekordtemperatur på 54 grader Celsius, vilket gjorde laddningen ineffektiv.
”Det är 54 grader Celsius, det är ett nytt rekord,” utbrister han förvånat.
Han försökte sänka temperaturen genom att köra långsammare, men vid ett tillfälle steg värmen ändå till 56 grader. Trots att han pausade testet och återupptog det på kvällen, då det var sex minusgrader ute, steg batteritemperaturen återigen till 50 grader efter en kort tids körning.