Många av motorerna som en gång hyllades för sin innovation har i efterhand visat sig vara både opålitliga och dyra att laga. En av de mest ökända är Stellantis Puretech 1.2, en trecylindrig motor som återfinns i flera Peugeot-, Opel- och Citroën-modeller.
När den lanserades blev den populär för sin kombination av kraft och bränsleeffektivitet, men snart visade det sig att konstruktionen hade stora brister. Motorn har en kamrem som löper i olja, vilket med tiden lett till allvarliga skador och för tidiga haverier.
"Det är inte frågan om den går sönder – utan när," säger Benny Christensen till Motor.
Volkswagen och BMW på listan över riskabla motorer
Även Volkswagen har flera motorer på listan. 1.4 TSI Twincharger, som lanserades 2005, dras med problem som hög oljeförbrukning, felformade kolvringar och en svag kamkedja.
BMW:s samarbete med PSA resulterade i 1.6 Prince-motorn, en motor känd för sin höga oljeförbrukning. Samma problem finns hos Audi 2.0 TFSI, som också hamnar på listan över motorer att undvika.
Dyra reparationer och överhettningsproblem
Ett annat stort problem har drabbat Fords 1.0 Ecoboost, som likt Puretech-motorn har en kamrem i olja. Benny Christensen påpekar att en reparation av denna motor kan ta upp till sex timmar och kosta 25 000 kronor.
Dessutom varnar han för Volkswagens 1.2 TSI-motorer från 2006–2012, som haft återkommande problem med kamkedjan. Andra motorer som bör undvikas är VW/Audis 2.0 TDI och 1.8 bensin, båda kända för sin höga oljeförbrukning.
Den sista motorn på listan är Rovers 1.8-liters bensinmotor, som återfinns i modeller som Rover 75, MGF och Freelander. Den lider av allvarliga överhettningsproblem, vilket ofta resulterar i dyra reparationer.