Bilar är en central del av vår vardag, men de omges också av många myter och missuppfattningar.
Från påståenden om att motorn måste värmas upp innan körning, till idéer om att stora bilar alltid är säkrare, kan det vara svårt att skilja fakta från fiktion.
I den här artikeln tar vi upp några av de mest spridda myterna om bilar och granskar vad som egentligen stämmer – och vad du kan avfärda utan oro.
För att bättre förstå din bil och kunna fatta mer välgrundade beslut är det viktigt att känna till skillnaden mellan fakta och myt.
Låt oss slå hål på myterna en gång för alla!
Mobiltelefoner vid tankning kan orsaka en explosion
Foto: Shutterstock
Även om bensinstationer ofta har skyltar som avråder från att använda mobiltelefoner, finns det inga dokumenterade fall där mobiltelefoner har orsakat explosioner på grund av bränsledamper.
Risken är i princip obefintlig, men det är alltid en bra idé att följa säkerhetsföreskrifterna.
Automatlåda är sämre än manuell växellåda
Foto: Shutterstock
Tidigare kunde automatväxellådor kännas mindre responsiva och mindre effektiva, men moderna automatväxellådor har utvecklats enormt.
De erbjuder nu prestanda, bränsleeffektivitet och komfort i nivå med – eller till och med bättre än – manuella växellådor.
Elbilar brinner lättare än traditionella bilar
Foto: Shutterstock
Det finns inga bevis för att elbilar har en högre risk att börja brinna än bilar med förbränningsmotorer.
Faktum är att flera studier visar att elbilar kan vara säkrare i detta avseende, tack vare deras avancerade säkerhetssystem.
Stora bilar är alltid säkrare vid olyckor
Foto: Shutterstock
Storlek och vikt är inte avgörande för säkerheten. Små bilar kan vara mindre säkra, men skillnaden mellan en vanlig bil och en större SUV är ofta minimal.
Det är bilens konstruktion, säkerhetsutrustning och den specifika modellen som gör den största skillnaden.
Äldre bilar är bättre än moderna bilar
Foto: Shutterstock
Även om äldre bilar har sin charm och ofta är enklare att reparera, är moderna bilar betydligt säkrare tack vare avancerad teknik och bättre material.
De uppfyller dessutom högre krav på bränsleeffektivitet och miljövänlighet.
Premiumbränsle gör din bil bättre
Foto: Shutterstock
Vissa bilar kräver bränsle med högre oktantal, men om detta inte specificeras i bilens manual slösar du bara pengar på att välja det dyrare bränslet.
Moderna motorer är designade för att fungera optimalt med standardbränsle, såvida inget annat anges.
Att köra med bakluckan öppen sparar bränsle
Foto: Shutterstock
Vissa tror att köra med bakluckan öppen på en pickup minskar luftmotståndet och sparar bränsle.
En test från Popular Mechanics visar dock motsatsen: bränsleförbrukningen ökar faktiskt.
En baklucka med gallerdesign kan däremot vara en praktisk lösning för bättre aerodynamik.
Det går åt mer bränsle att starta om bilen än att låta den stå på tomgång
Foto: Shutterstock
För äldre bilar kunde detta ha varit sant, men moderna bilar använder mindre bränsle vid omstart, särskilt med de populära start-stopp-systemen.
Om du står stilla i mer än en minut är det mer bränsleeffektivt att stänga av motorn.
Alla SUV:ar är bra för terrängkörning
Foto: Shutterstock
Många SUV:ar marknadsförs som terränggående, men många modeller har endast framhjulsdrift och är designade för stadskörning.
Även fyrhjulsdrivna SUV:ar är ofta bättre anpassade för grusvägar än för krävande terrängkörning.
Luftkonditionering sparar bränsle jämfört med att köra med öppna fönster
Foto: Shutterstock
Detta är en halvsanning. Vid hög hastighet kan öppna fönster öka luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen, men luftkonditioneringen drar alltid mer bränsle, oavsett hastighet.
Om du vill spara bränsle är öppna fönster oftast det bästa valet.
Alla däck måste bytas samtidigt
Foto: Shutterstock
Detta är en missuppfattning.
Det är möjligt att byta ut ett enskilt däck, så länge det matchar de andra däcken på bilen.
Experter rekommenderar dock ofta att man byter däck parvis – antingen de två främre eller de två bakre – för att bibehålla balans och väggrepp.
Teknik kan kompensera för dålig körning
Foto: Shutterstock
Även om modern bilteknik som traction control, filhållningsassistans och automatiska nödbromssystem kan vara till stor hjälp, kan de aldrig ersätta en skicklig och uppmärksam förare.
Tekniken är ett komplement, inte en ersättning för god körning.
Oljan måste bytas var 5 000:e kilometer
Foto: Shutterstock
Detta är en gammal regel som var relevant för äldre bilar. Dagens motorer och moderna motoroljor gör det möjligt att köra längre mellan oljebyten.
Bilens manual är din bästa guide i detta avseende.
Det är inte nödvändigt att byta olja
Foto: Shutterstock
Denna myt är farlig. Motorolja blir smutsig med tiden eftersom partiklar samlas, vilket kan skada motorn om oljan inte byts ut.
Följ bilens rekommenderade underhållsplan för att säkerställa motorns hälsa och prestanda.
I en cabriolet måste du stanna för att fälla upp taket när det regnar
Foto: Shutterstock
Även om det verkar logiskt att stanna bilen för att fälla upp taket, blir du faktiskt inte blöt om du kör tillräckligt snabbt.
Hastigheten skapar ett luftflöde som leder bort regnet från kupén.
Men av säkerhetsskäl rekommenderas det inte att ignorera regnet – det kan snabbt leda till farliga situationer.
Polisbilar är snabbare än vanliga bilar
Foto: Shutterstock
Bortsett från några få specialdesignade polisfordon är de flesta vanliga patrullbilar tekniskt sett ganska normala när det gäller hastighet och motoreffekt.
De är ofta optimerade för hållbarhet och mångsidighet snarare än topphastighet.
Ett skott mot en bils tank får den att explodera
Foto: Shutterstock
Hollywood älskar att visa bilar som exploderar efter ett skott i tanken.
I verkligheten skulle en kula bara perforera tanken utan någon dramatik.
Tester som utförts av experter, till exempel i programmet MythBusters, har visat att ingen explosion uppstår.
Motorn måste värmas upp innan du kör
Foto: Shutterstock
Denna gamla myt gäller inte för moderna bilar.
Dagens motorer är utformade för att starta effektivt, även i kallt väder.
Det kan dock vara en bra idé att låta motorn gå i cirka 30 sekunder innan du kör iväg – inte för att värma upp den, utan för att oljan ska cirkulera ordentligt.
Du kan söka skydd bakom en bil vid en skottlossning
Foto: Shutterstock
I filmer ser vi ofta hjältar gömma sig bakom bilar, men i verkligheten ger en bil begränsat skydd mot kulor.
Kulor kan lätt tränga igenom metallen, så om det är din enda möjlighet bör du välja de mest robusta delarna, som motorn eller hjulen.
Att köpa en bil är en investering
Foto: Shutterstock
De flesta bilar tappar snabbt i värde och kan sällan betraktas som en investering.
Endast ett fåtal klassiska modeller ökar i värde över tid, och detta kräver både tur och tålamod.