Antalet bilar i Europas storstäder ökar, och samtidigt ökar fokus på miljöpåverkan från bilar, vilket gör att behovet av innovativa lösningar för att hantera de växande trafikstockningarna blir allt större.
En av de lösningar som verkligen har börjat visa sitt värde är införandet av körfält reserverade för "high occupancy vehicles" i det europeiska vägnätet.
Det rapporterar Carandmotor.
Det handlar om speciella körfält på utvalda sträckor som kräver minst två passagerare i bilen för att få användas.
Dessa körfält är designade för att främja samåkning och därmed minska antalet fordon på vägarna. Det underlättar inte bara trafiken utan bidrar också till att minska miljöbelastande utsläpp som är en direkt följd av den täta trafiken.
Spanien är bland de europeiska länder där dessa körfält har vunnit insteg. Med körfält i storstäder som Madrid, Barcelona och Granada har spanjorerna aktivt valt att göra sitt vägnät mer effektivt.
Även i Storbritannien finns skylten i en liknande version.
På dessa körfält, som oftast är placerade på de mest trafikerade sträckorna, kan fordon med flera passagerare dra nytta av ett mindre belastat vägutrymme.
Denna typ av trafikstyrning är inte ny globalt sett. I USA har sådana körfält använts sedan 1970-talet och finns idag i över 20 stater. De har länge varit populära bland amerikaner som väljer att köra tillsammans – både för de tidsbesparingar det kan medföra och som ett sätt att spara på bränslekostnader.
Nyligen har Spanien uppdaterat sina vägmarkeringar för att göra det tydligare för bilister vilka regler som gäller för tillträde till körfälten. Ett steg som förväntas förbättra efterlevnaden av reglerna och därigenom öka effektiviteten i körfälten.