Kinesiska bilmärken som BYD, Nio, Xpeng, Li och Zeekr har på bara några år revolutionerat bilindustrin och utmanat etablerade aktörer i både Europa och USA.
Den snabbväxande kinesiska elbilssektorn, med BYD (Build Your Dreams) i spetsen, har fått västvärlden att reagera med höjda tullar och hot om totalförbud.
Massivt statligt stöd bakom framgången
Bakom succén ligger enorma statliga subventioner. Enligt SVT:s Asienkorrespondent Tilde Lewin har kinesiska bilföretag fått stöd motsvarande 2560 miljarder kronor från staten.
Denna stödpolitik har gjort det möjligt för kinesiska bilmärken att sälja sina elbilar till mycket konkurrenskraftiga priser och samtidigt investera i global expansion.
BYD, som är störst av de kinesiska tillverkarna, skeppar tiotusentals bilar till Europa via egna fraktfartyg. Detta har lett till att kinesiska elbilar dominerar den globala marknaden – något som EU och USA ser som både en ekonomisk och säkerhetspolitisk utmaning.
Europa reagerar med höjda tullar
Den europeiska bilindustrin, som redan tampas med produktionsutmaningar och ökade kostnader, har blivit hårt pressad av kinesiska elbilar. Som svar har EU nyligen infört kraftigt höjda tullar på kinesiska elbilstillverkare, där BYD är en av de största måltavlorna.
– Globala marknader är översvämmade med billiga kinesiska elbilar, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen under sitt tal om unionens tillstånd i höstas.
USA överväger extrema åtgärder
I USA överväger den tillträdande presidenten Donald Trump att utlysa ett nationellt ekonomiskt nödläge för att kunna införa omfattande tullar på kinesiska varor. Trump har tidigare uttalat att han vill höja tullarna till 60 % för Kina och 20 % för övriga världen.
Utöver detta har Bidenadministrationen redan infört 100-procentiga tullar på kinesiska elbilar och diskuterar nu ett totalförbud mot kinesisk fordonsteknik, med hänvisning till säkerhetsrisker.
– Billiga kinesiska elbilar skulle kunna skaka om den amerikanska bilmarknaden rejält, säger SVT:s utrikesreporter Stefan Åsberg.
Frihandel som motvikt
Samtidigt som EU höjer tullarna på kinesiska elbilar, närmar sig unionen ett stort frihandelsavtal med Mercosur-länderna (Brasilien, Argentina, Uruguay, Paraguay och snart Bolivia).
Om avtalet går igenom kan det ge europeiska biltillverkare en konkurrensfördel genom sänkta tullar på export till dessa länder.
Kinas dominans sätter väst på prov
Den kinesiska elbilssektorns framgångar har förändrat spelreglerna på den globala bilmarknaden. Med massiv statlig uppbackning och en stark exportstrategi har Kina positionerat sig som en ledande aktör.
Frågan är nu om västvärlden kan möta den kinesiska konkurrensen utan att ytterligare eskalera handelskriget – och om den kinesiska elbilen är här för att stanna som en central del av den globala fordonsindustrin.