Startsida Bilar Konsumentfällan: Därför spräcker bilaffären hela din ekonomi

Konsumentfällan: Därför spräcker bilaffären hela din ekonomi

Mekaniker hælder olie på bil / mechanic refilling oil
Shutterstock.com

En ny rapport från Konsumentverket avslöjar att bilköp – särskilt av begagnade bilar – är det mest kostsamma misstaget svenska konsumenter gör.

Trots att den totala konsumentskadan i Sverige ligger kvar på ungefär samma nivå som i fjol, pekar årets rapport från Konsumentverket ut ett nytt ekonomiskt sorgebarn: bilköpen. De utgör nu den största enskilda förlustposten för svenska konsumenter – före både hantverkare, abonnemang och husbyggen.

Under 2024 väntas svenskar förlora hela 4,2 miljarder kronor på misslyckade bilköp. Enligt Konsumentverkets analytiker Andreas Gårdlund är det framför allt marknaden för begagnade fordon som sticker ut.
– Den marknad som vi tycker sticker ut, är vid köp av fordon. Då särskilt köp av begagnade fordon, när konsumenten drabbas av den här typen av problem efter köp blir det ofta väldigt kostsamma fel, säger han enligt Carup.

Ett misslyckat bilköp innebär i genomsnitt en förlust på 20 000 kronor – näst mest efter fel vid husrenovering. I relation till andra konsumentproblem är bilaffärer nu ansvariga för hela tio procent av all registrerad konsumentskada.

Ytterligare en tydlig trend i rapporten är att unga vuxna drabbas oftare än andra – och de har också svårare att hävda sina rättigheter.
– Tyvärr är unga vuxna också den grupp som känner sig minst trygga med att klaga vilket är oroväckande, säger Gårdlund.

Trots tre års reklamationsrätt är det många som aldrig kräver ersättning – och med höga bilpriser blir smällen desto värre.

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: