Dieselpriset har sjunkit till under 17 kronor per liter, vilket är det lägsta på tre år. Även bensinpriset är på en nedgång.
Denna utveckling beror på en kombination av sänkt reduktionsplikt, ett fallande oljepris och en starkare krona.
Men det finns en oroande baksida till dessa låga bränslekostnader, menar Jan-Erik Berggren, motorjournalist på Teknikens Värld.
Han varnar för att de låga priserna kan leda till ökade utsläpp, vilket på sikt kan ge Sverige en ekonomisk skuld gentemot EU.
Eftersom våra utsläpp av växthusgaser per körd mil ökar med billigare fossila bränslen, kan vi få betala dyrt i framtiden.
För dem som överväger att köpa en dieselbil, kan de nuvarande låga priserna på bränsle framstå som en bra affär.
Men Berggren påpekar att den minskade tillgången på nya dieselbilar kan driva upp priserna på begagnade modeller, vilket kan göra det dyrare i längden.
Trots detta anser han att den största faran är vad de låga bränslepriserna betyder för Sveriges framtida miljö- och klimatåtaganden.
Med nuvarande låga bränslekostnader riskerar Sverige att inte uppfylla EU:s utsläppskrav, vilket kan leda till ökade kostnader och skattehöjningar för att kompensera.
Berggren ser att vi kan behöva betala av den skuld som byggs upp nu, redan innan 2030.
Han avslutar med att varna för att de här åren med låga bränslepriser kan visa sig vara en dyr affär för landet i det långa loppet.
Källa: SVT