Många bilister riskerar både säkerhet och böter genom en vanlig miss kopplad till moderna bilars belysningssystem. Trots att Daytime Running Lights (DRL) är utformade för att förbättra trafiksäkerheten, har de lett till oväntade problem, rapporterar Sveriges Radio P4.
Bakljusen – en potentiell dödsfälla
DRL-systemen gör att halvljuset är släckt på dagen och ersätts av små stiliserade lampor i fronten för att spara energi. Problemet är att bakljusen också är släckta när DRL-lamporna är aktiva. Detta är visserligen lagligt dagtid vid god sikt, men det kan bli livsfarligt om bilister glömmer att slå på halvljuset när mörkret faller eller vid dålig sikt.
Enligt Robban Engdahl och Daniel Mörn, trafikpolis respektive bilinspektör, fungerar de automatiska systemen för övergång till halvljus ofta långsamt.
"Vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen," säger de till Sveriges Radio Jönköping.
Forskare kräver lagändring
En studie från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) visar att 76 procent av bilisterna tror att deras bakljus är tända dagtid när de i själva verket är släckta. Samtidigt föredrar 84 procent att andra bilister har tända bakljus även under dagen. Enligt VTI-forskaren Björn Lidestam kan tända bakljus vara skillnaden mellan liv och död.
"Experiment visar att bilförare håller bättre avstånd i trafiken när bakljusen är tända," säger Lidestam.
Att köra med släckta bakljus är lagligt i Sverige sedan 2011, men om vädret kräver belysning kan bilisten få böter. "Vid mörker eller dåligt väder är bötesbeloppet 1 200 kronor," säger Engdahl och Mörn.