Ny forskning visar att elbilarnas batterier håller längre än väntat – och kan förändra hur vi ser på transport och ekonomi.
Just nu läser andra
Den långlivade myten om att elbilars batterier snabbt tappar kapacitet håller på att falla samman. En ny studie från tyska Dekra, där 25 000 batterier undersöktes, avslöjar att sju år gamla taxibilar som kört mellan 18 000 och 26 000 mil fortfarande har 95–97 procent av sin ursprungliga batterikapacitet, skriver bilmagasinet Carup.
– Det här förändrar allt. Elbilens batteri visar sig vara mycket mer hållbart än vi tidigare trodde, säger ekonomiexperten Claes Hemberg.
Batterier som håller längre och kostar mindre
Tidigare har bilköpare varit skeptiska till både nya och begagnade elbilar på grund av rädsla för höga kostnader vid batteribyten. Den nya studien visar att oron varit överdriven.
– Förr trodde man att batterier skulle sjunka till 80 procent och sedan dö. Men nu ser vi att de stabiliseras runt 93 procent och håller länge. Det här sänker kostnaderna för drift och andrahandsvärde, säger Hemberg.
Läs också
Han menar att de robustare batterierna inte bara påverkar bilindustrin, utan hela elektrifieringsprocessen för villor, lastbilar och vindkraftsparker.
En revolution för ekonomi och samhälle
Hållbara batterier kan bli en gamechanger för elbilens ekonomi. Förutom att driftskostnaderna sjunker kan begagnade elbilar få ett högre värde, vilket gör dem till ett mer attraktivt val.
– Det är en omskakande nyhet för branschen. Myter och gamla kalkyler vänds upp och ner. Längre livslängd på batterierna påverkar allt från lån och försäkringar till affärsmodeller, säger Hemberg.
För villaägare och företag innebär det att investeringar i batterikraft nu kan räknas hem snabbare. Även banker och försäkringsbolag kan behöva justera sina kalkyler.
Elbilar som konkurrent till kollektivtrafik
Med allt mer hållbara och prisvärda batterier blir elbilen inte bara ett miljövänligt alternativ utan också en ekonomisk utmanare till kollektivtrafiken.
– Traditionellt har bilar ansetts vara dyra och smutsiga. Men moderna elbilar kan inom kort ses som billiga och rena, säger Hemberg.
Han spår att fler kommer att välja elbilar framför bussar och tåg. För att motverka ökade trafikvolymer i städer kan delade fordon i kvarteret bli en lösning.
Framtiden för elbilar
Elbilens genombrott ser ut att ta fart på allvar, och med de nya rönen om batteriernas hållbarhet kan vi stå inför en stor förändring i hur vi reser och hanterar transporter.
– När bilarna blir billigare och mer hållbara är det inte längre bara en fråga om miljö. Det är en ekonomisk revolution som kan förändra hela vårt sätt att tänka kring mobilitet, avslutar Hemberg.