Nya Euro NCAP-regler: Slut med touch, nya bilar ska ha fysiska knappar igen

Mattias Svensson

30 veckor sedan

|

23/04/2024
Bilar
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Detta skifte från traditionella fysiska knappar till avancerade pekskärmar har revolutionerat hur användare interagerar med sina fordon.

I takt med teknikens snabba framsteg har bilindustrin alltmer antagit touch baserade gränssnitt i nya bilmodeller.

Dessa touchsystem erbjuder ett modernt användargränssnitt och möjliggör integration av flera funktioner på en enda skärm.

Men medan dessa innovationer ger bilisterna en mer högteknologisk upplevelse, uppstår även frågor om säkerhet och användarvänlighet, särskilt när det gäller kritiska kontroller som snabbt måste kunna hanteras under körning.

Biltillverkarna står inför nya utmaningar i sin strävan att eliminera fysiska knappar från sina fordon. Denna moderna trend har varit populär bland tillverkare som sett möjligheter att minska kostnaderna.

Dock har denna trend nu börjat vända på grund av ökande oro för bilarnas säkerhet.

Enligt en artikel i The Times kommer bilmärken som misslyckas med att inkludera nödvändiga fysiska knappar för funktioner som tuta, vindrutetorkare, varningsblinkers och nödanropssystem i sina nya modeller nu att riskera att få lägre betyg från Euro NCAP.

Från januari har Euro NCAP uppdaterat sina bedömningsförfaranden för att lägga större vikt vid tillgängligheten av dessa kritiska funktioner genom fysiska knappar snarare än digitala skärmlösningar.

BMW:s vd, Oliver Zipse, antydde till och med i en intervju med Automotive News att han förväntar sig att lagstiftare med tiden kommer att förbjuda användningen av stora skärmar i bilar.

"Om tio år är de borta," sade han och tillade: "Lagstiftare kommer troligen inte att tillåta det då."

Även om Euro NCAP:s tester inte är lagstiftande, fungerar de som en avgörande vägledning för bilköpare om säkerhetsstandarden i nya fordon.

Vissa biltillverkare har redan erkänt denna riktning och börjar omvärdera sina designstrategier för att tillmötesgå både de nya Euro NCAP-kraven och konsumenternas säkerhetsbekymmer.