I en uppmärksammad paneldiskussion slår tre ledande branschexperter fast att marknaden snart kommer att rensas – och bara ett fåtal aktörer väntas överleva.
Just nu läser andra
Trots akuta kapitalinjektioner och intensiv produktutveckling ser framtiden mörk ut för flera kinesiska elbilsbolag. Nio rapporterade förluster på över nio miljarder kronor under sista kvartalet 2023 och tvingades snabbt ta in 5,2 miljarder. Men enligt flera experter kan dessa åtgärder vara för lite, för sent.
Professor Zhu Xican från Tongji University menar att det nu är hög tid för bolag som Nio, Xpeng och Li Auto att lägga prestigen åt sidan. Han konstaterar att ingen kinesisk tillverkare som producerar färre än två miljoner bilar per år har chans att överleva i det långa loppet.
– De måste gå samman, omstrukturera och samarbeta så snart som möjligt,” säger han enligt Carup.
Yiran, ytterligare en deltagare i paneldiskussionen, gör en ännu dystrare prognos: bara tio bilmärken kommer att överleva de kommande åren.
Läs också
– Framtiden för de flesta av de nuvarande varumärkena är osäker,” slår han fast.
Li Yanwei från China Automobile Dealers Association påpekar att en av de största utmaningarna är den mättade marknaden och den totala dominansen av jättar som BYD. ”Småföretag har helt enkelt inte tillräckligt värde för att rättfärdiga sin närvaro på marknaden längre,” menar han.
Panelens budskap är tydligt: de mindre märkena gör allvarliga strategiska misstag och riskerar att slukas av större konkurrenter – om de inte omedelbart börjar samarbeta. Med tanke på det ekonomiska blodbadet under 2023, tycks klockan ticka allt snabbare mot ett möjligt sammanbrott.