Svenska bolag dominerar Teslaköpen – mitt under strejken

Mimmo Wiestål Fischetti

4 timmar sedan

|

08/02/2025
Bilar
Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
Konflikten mellan Tesla och den svenska fackföreningsrörelsen har nu pågått i över ett år. Trots det har den amerikanska elbilstillverkaren säljrekord i Sverige – och det är framför allt svenska företag som står för inköpen.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Flera av dessa bolag har själva kollektivavtal med IF Metall och andra fackförbund, men väljer ändå Tesla som tjänstebil.

Rekordår för Tesla – samtidigt som strejken fortsätter

Under 2024 levererade Tesla nästan 22 000 bilar i Sverige och blev det tredje mest sålda bilmärket i landet. En stor del av dessa inköp har gjorts av svenska företag, trots att många av dem själva är indragna i konflikten genom sina kollektivavtal. 

Från den 27 oktober 2023, då strejken inleddes, fram till årsskiftet 2024–2025 har svenska företag stått för 57,5 procent av alla nyregistrerade Teslor.

Genom Transportstyrelsens fordonsregister har Dagens Arbete identifierat 59 svenska bolag som registrerat tio eller fler nya Teslor under konflikten. 

Totalt rör det sig om 1 265 bilar. Bland de stora inköparna finns Saab, Saint-Gobain, Swegon och Assa Abloy – företag som själva har kollektivavtal med IF Metall.

Företag med kollektivavtal fortsätter köpa Tesla – trots konflikt

Många av de företag som köpt Tesla anger hållbarhetsskäl som motiv, men få vill diskutera hur deras beslut förhåller sig till deras egna etiska riktlinjer. Swegon, som registrerat 21 nya Teslor under strejken, har i sina policydokument tydliga formuleringar om vikten av fackliga rättigheter. 

I en kommentar till Dagens Arbete menar dock företaget att det inte är ett brott mot uppförandekoden att handla med ett företag som befinner sig i en arbetsmarknadskonflikt.

Assa Abloy har en liknande policy och betonar vikten av att affärspartners respekterar fackliga rättigheter. Trots det har de fortsatt registrera Teslabilar under konflikten. Saint-Gobain och Assa Abloy har inte velat svara på om Tesla lever upp till deras riktlinjer.

Företag som tar ställning – pausar Tesla-köp

Medan vissa bolag fortsatt sina inköp har andra valt att pausa Tesla som tjänstebil. Ericsson är ett av företagen som stoppat nya beställningar och anger svårigheter med att reparera bilarna som orsak. Enligt IF Metall är det ett tydligt ställningstagande för den svenska modellen.

Förbundets ordförande Marie Nilsson menar att fler företag borde fundera på vilken signal deras inköp sänder. "Om man väljer en elbil och en Tesla så är man ju mån om hållbarhetsfrågorna. Det skulle vara bra om det inte bara handlade om klimatet, utan också om arbetsförhållandena," säger hon.

Postnord blockerar Tesla – men beställer ändå fler bilar

Ett av de mer uppmärksammade exemplen i konflikten är Postnord. Sedan november 2023 har de vägrat hantera Teslas post till följd av en postblockad, samtidigt som de under samma period registrerat 16 nya Teslor. 

Enligt Postnord handlar detta om att deras anställda själva får välja förmånsbil så länge den uppfyller företagets miljö- och säkerhetskrav.

Hållbarhet bortom klimatet – en fråga om principer

Konflikten mellan Tesla och fackföreningarna har satt fokus på en bredare diskussion om vad hållbarhet egentligen innebär. Många företag betonar vikten av klimatmål, men färre pratar om arbetsvillkor. 

IF Metall håller fast vid att företag med kollektivavtal bör fundera på vilket budskap de skickar genom att fortsätta köpa Tesla mitt under en konflikt som handlar just om kollektivavtal.

Frågan om företagens val av tjänstebilar är därmed inte bara en fråga om elbilar och klimat – utan också om arbetsrätt och principer.