Tesla tappar greppet – utpekad på ”hatlista” och försäljningen störtdyker

Mattias Svensson

7 timmar sedan

|

03/03/2025
Bilar
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Experter pekar på flera orsaker bakom nedgången, från ökad konkurrens till ändrad syn på Elon Musk.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

I februari sjönk försäljningen av Tesla kraftigt i Norge, med ett stort tapp i nyregistreringar. Enligt en docent vid Bergens universitet finns dock en tydlig förklaring till nedgången.

Varumärket har placerats på en så kallad ”hatlista” i Norge, där försäljningen är i fritt fall.

Registreringarna av nya Tesla Model Y minskade med 70 procent i februari 2025 jämfört med samma månad året innan. Det är en dramatisk vändning för Tesla i Norge, ett land som historiskt sett varit en av dess starkaste marknader.

"Tesla toppar hatlistan hos NAF och Konsumentrådet," säger Thor Øivind Jenssen, docent vid Bergens universitet, till TV2.

Den negativa trenden började redan i januari, då registreringarna av Tesla-bilar föll med 38 procent jämfört med januari 2024. Den 27 februari saknades fortfarande 550 registreringar för att Tesla skulle nå upp till föregående års siffror.

Det innebär ett kraftigt tapp från de 1 749 bilar som registrerades under samma period 2024. Och nedgången är inte begränsad till Norge.

I Sverige föll registreringarna av Tesla med 44 procent i februari, och i Danmark väntas siffrorna släppas inom kort.

Vad ligger bakom Teslas försäljningstapp?

Enligt den norska tv-kanalen TV2 registrerades totalt 8 360 nya elbilar i Norge under februari. Robert Næss, investeringsdirektör på Nordea, menar att flera faktorer påverkar Teslas försäljning.

"Jag tror att det är en kombination av att vissa har en negativ syn på Musk och att Tesla inte längre är ett så mycket bättre köp än andra elbilar," skriver Næss i en kommentar till medier.

Utöver detta kan förseningar i leveransen av nya modeller göra att vissa kunder avvaktar med sina köp. De första leveranserna av en ny bilmodell väntas starta denna månad, vilket kan påverka konsumenternas beslut.