De senaste åren har laddhybrider blivit en populär lösning för miljömedvetna bilägare, men under ytan lurar stora problem.
På Kokkolan Autohuolto, en finsk bilverkstad med över 45 års erfarenhet, har verkstadsexperten Jesse Haapala sett ett växande antal laddhybrider med allvarliga batterifel.
"Vi har bilar i kö just nu," säger Haapala och beskriver hur svällande celler i batteripaketen ofta förstör batteriet, ibland utan att några varningslampor tänds. Problemen uppträder vanligtvis vid körsträckor mellan 15 000 och 20 000 mil, men även bilar som kört under 10 000 mil kan drabbas.
Att reparera ett trasigt batteri är ofta en dyr historia. "Det räcker inte alltid att byta ut en trasig batterimodul," förklarar Haapala.
Att reparera ett trasigt batteri i en laddhybrid kan bli en kostsam process, något som Jesse Haapala betonar utifrån sina erfarenheter.
Han förklarar att det inte alltid är tillräckligt att byta ut en trasig batterimodul, eftersom skillnader mellan nya och gamla moduler kan leda till försämrad prestanda för hela batteriet. Dessa reparationer kan kosta bilägare över 5 000 euro, vilket motsvarar drygt 58 000 svenska kronor.
Som ett exempel nämner Haapala att verkstaden under det senaste året reparerat batterierna i ett 25-tal BMW-laddhybrider. Han understryker att de komplexa systemen i laddhybrider gör dem mer problematiska än helt eldrivna bilar. "Jag rekommenderar en helt eldriven bil eftersom deras batterier är enklare i strukturen och håller sig i bättre skick," säger han till tidningen Ilta-Sanomat.