Black Friday och reaperioder som Black Week lockar med stora rabatter och tidsbegränsade erbjudanden.
En Sifo-undersökning från ICA Banken visar att nästan varannan svensk har gjort impulsköp de inte planerat under reatider, skriver TV4 Nyheter.
Men varför är det så svårt att stå emot, och hur kan vi undvika att falla för frestelserna?
"Det känns belönande att handla"
John Eloff, chefspsykolog, förklarar att impulsköp ofta drivs av belöningssystemet i hjärnan.
– Vi jagar snabba belöningar. Att handla något nytt känns tillfredsställande, men känslan försvinner ofta efter bara några dagar, säger han i Nyhetsmorgon.
Rädslan att missa ett erbjudande förstärker också köplusten. Begränsade tidsramar och exklusiva rabatter skapar en känsla av brådska som handeln utnyttjar till fullo.
Fake-reor och prisfällor
Trots den nya prisinformationslagen, som kräver att det lägsta priset de senaste 30 dagarna ska visas, försöker vissa företag hitta kryphål.
Magnus Hjelmér, ekonom på ICA Banken, berättar att vissa företag höjer priser redan i oktober för att skapa illusionen av stora rabatter.
– Det här är fruktansvärt och gör konsumenterna förbannade, säger han.
Tips för att undvika impulsköp
För att motstå lockelsen under rean ger Eloff några praktiska råd:
Avprenumerera på erbjudanden: Undvik att följa sociala mediekonton eller nyhetsbrev som påminner dig om rean.
Skapa en inköpslista: Bestäm vad du verkligen behöver och sätt en budget.
Vänta 24 timmar: Om du hittar något du vill köpa, vänta ett dygn för att se om känslan är kvar?
Tänk långsiktigt: Fråga dig själv om köpet kommer att göra ditt liv bättre om tre till sex månader.
– De flesta saker gör oss glada i en eller två dagar, men sedan försvinner effekten, säger Eloff.
Konsumentmakt i rea-tider
Genom att vara medveten om psykologiska drivkrafter och marknadsföringstrick kan konsumenter stå emot impulsköp och göra mer genomtänkta val.
Kom ihåg att inte alla rabatter är så bra som de verkar – och att du själv har makten över dina köpbeslut.