Men har fraktbranschen verkligen hängt med? Distanshandeln växer sig större med stormsteg Att internet skulle komma att förändra hur vi människor kommunicerar var något som blev uppenbart ganska snabbt. Men det var inte lika givet att det var ämnat att bli en primär plattform för försäljning och köp av varor och tjänster. Ännu mer oväntat var nog att det nordligt belägna Sverige skulle bli drivande i utvecklingen.
Under bara senaste åren har internethandeln ökat enormt, vilket gäller såväl företagshandeln som privatpersoners inköp och försäljning av second hand-varor och begagnade produkter. Något som däremot till mångas förtret har överskuggat fördelarna med utvecklingen är att det har varit svårt att hitta prisvärda och förmånliga fraktalternativ. Inte sällan har man behövt betala överpriser bara för att det inte varit praktiskt möjligt att jämföra samtliga speditörers relevanta tjänster för just den sorts brev eller paket man planerat att skicka. Bristen på insyn i marknaden för frakttjänster har även resulterat i att prispressen varit i det närmaste obefintlig. Automatiserade jämförelsetjänster revolutionerar fraktbranschen Något som många av oss tar för givet är att prissättningen ska representera inte bara värdet på en vara eller tjänst, utan även stå i relation till huruvida en annan aktör är villig att erbjuda samma sak till ett lägre pris. För att prissättningen ska bli marknadsmässig krävs däremot smidig insyn och enkla möjligheter att jämföra utbud.
I takt med att handeln på internet växte så blev det plötsligt en verklighet att flera aktörer erbjöd något som i stor utsträckning faktiskt var samma produkt. Detta öppnade dörren för jämförelsetjänster som möjliggjorde att man som privatperson eller företag kunde hitta de billigaste och mest förmånliga alternativet. Inom fraktbranschen har tyvärr denna sorts tjänster länge lyst med sin frånvaro.
När den trendsättande tjänsten Billigtpaket.se lanserades var det med ambitionen att skapa överblick i den annars röriga speditörbranschen och kunna erbjuda det allra bästa värdet för pengarna. Genom ett nära samarbete med aktörer likt DB Schenker, DHL, FedEx, Bussgods, UPS och PostNord kan de säkerställa att det mest förmånliga erbjudandet blir tillgängligt utan att man som användare manuellt behöver jämföra varje enskilt speditör.
Denna sorts jämförelsetjänster har blivit väldigt vanliga och används regelbundet för tjänster inom hotell- och restaurang, dagligvaruhandeln och mycket mer. För användarna innebär det väldigt omfattande möjlighet till kostnadsbesparing. Inte bara tillgängliggörs ett bredare utbud av tjänster, utan tvingar även fraktleverantörerna att ha en mer förmånlig prissättning för att kunna fortsätta locka kunder. Jämförelsetjänster har blivit unikt populära i Sverige Svenskarna har numera kommit att bli otroligt snabba med att ta till sig ny teknologi. Detta gäller allt ifrån betaltjänster till mobilbaserad underhållning. Därför är det inte så förvånande att jämförelsetjänster blivit väldigt populära. Då landet har såväl en enorm onlinebaserad
begagnatmarknad som en frodig onlinehandel kan vi förvänta oss att möjligheterna till smidigare och billigare frakt kommer göra fraktjämförelse till ett givet steg i köp- och säljprocessen.