I den hårt konkurrensutsatta marknaden för fetmaläkemedel har Eli Lilly snabbt blivit den tydliga ledaren, med sitt läkemedel Mounjaro som övergår Novo Nordisks Wegovy i globala försäljningssiffror.
Efter bara sex månader genererade Mounjaro intäkter på 2,831 miljarder euro, nästan dubbelt så mycket som de 1,560 miljarder euro som Wegovy tjänade under samma period.
Lilly går om Novo Nordisk
Denna ledning har uppnåtts trots att inget av läkemedlen har nått ut 100% globalt ännu.
Novo Nordisk har också en annan produkt, Ozempic, som främst skrivs ut för diabetes men som i stor utsträckning används för viktminskning, och som rapporterade en massiv försäljning på 7,596 miljarder euro under årets första 2 kvartal.
Enligt El Economista är det oklart hur stor del av denna siffra som kan tillskrivas dess användning för fetma jämfört med diabetes.
Båda läkemedelsjättarna har investerat kraftigt för att förbättra sina produktion i väntan på en ökad efterfrågan.
Novo Nordisk spenderade 11 miljarder euro på att överta Catalent, ett stort tredjeparts tillverkningsföretag, medan Lilly utökade sina fabriker för att öka kapaciteten.
Marknaden för fetmaläkemedel förväntas bli den mest inbringande sektorn inom läkemedelsindustrin, med förväntningar om att överstiga 100 miljarder euro i årliga intäkter i slutet av detta decennium.
Analytiker förutspår att Novo Nordisk kommer att kontrollera omkring 55 % av denna marknad, vilket skulle motsvara nästan 58 miljarder euro i årliga försäljningar inom fem år.
Trots Wegovys nuvarande dominans på marknaden för viktminskningsprodukter förutspås det att Mounjaro kommer att ta ledningen innan decenniets slut.
Enligt Global Data förväntas Lillys läkemedel generera årliga intäkter på 33 miljarder euro år 2029, vilket skulle överträffa Lillys totala intäkter på 31,801 miljarder euro år 2023.