Busschauffören Dennis Sekayise kritiserar kaoset i kollektivtrafiken – uppmanar nu resenärer att strunta i att betala.
Just nu läser andra
Dennis Sekayise, känd som ”Busskungen” för sin glada attityd bakom ratten, har fått nog. Efter återkommande problem i busstrafiken i Nacka och Värmdö samt haveriet på Saltsjöbanan, uppmanar han nu alla resenärer att sluta betala för sina resor.
– SL pissar på oss. Det här är det enda språket de förstår, säger han.
Totalt trafikhaveri: ”Ersättningsbussarna fungerar inte”
Sekayise bor i Fisksätra och beskriver en vardag där kollektivtrafiken inte fungerar. Han berättar hur resenärer tvingas byta mellan flera ersättningsbussar som inte går enligt plan eller ens har plats för alla.
– I lördags var det helt tomt på bussar. En förare skulle täcka upp hela Saltsjöbanan – det säger allt, säger han.
Läs också
Vardagspusslet spricker: ”Barnen får åka taxi”
Förutom att köra buss driver Dennis ett eget bemanningsföretag. Men det har blivit en kamp att ens ta sig till jobbet i tid, säger Dennis enligt Mitt i Stockholm.
– Jag har varit sen varje dag. I tisdags fick jag dela taxi med fyra andra för 280 kronor. Mina barn får inte ens skjuts hem längre. Alla har inte råd att ligga ute med de pengarna, säger han.
”SL tillhör oss – inte vd:n”
På sociala medier sprider han budskapet: ”Betala inte. Blippa inte.” För honom handlar det inte om att skapa kaos – utan om att tvinga fram förändring.
– Vi är SL. Det är inte vd:ns bolag. När ska någon ta ansvar för det här? Vi vill bara kunna ta oss från punkt A till punkt B, säger Dennis.
Förarnas villkor: ”Man mår dåligt av jobbet”
Enligt honom mår både han själv och kollegorna allt sämre. Bussarna är undermåliga, arbetsvillkoren har försämrats, och frustrerade resenärer tar ut sin ilska på förarna.
– Det är inte Nobinas, Keolios eller VR:s fel. Det är SL som skär ner på allt och ändå kräver mer. Vi får mindre friskvårdsbidrag, sämre bussar och värre arbetsmiljö varje år.
SL:s svar: ”Vi gör vad vi kan – men biljett krävs”
SL vill inte kommentera Sekayises uppmaning till plankning, men presskommunikatören Elin Lindström betonar att man jobbar intensivt för att lösa problemen.
– Vi förstår att många är frustrerade. Vi försöker förbättra trafiken, informationen och arbetsmiljön för förarna, säger hon.
Men någon fribiljett blir det inte:
– Alla som reser måste ha en giltig biljett – även när trafiken är störd. Men man har rätt att söka ersättning om man blir mer än 20 minuter försenad.