En försiktig uppgång för handeln
Enligt Svensk Handel ser julhandeln ut att återhämta sig något efter det historiskt svaga 2023. Prognosen på 24 miljarder kronor visar en marginell ökning, men branschen är fortsatt försiktig i sin optimism, skriver SVT Nyheter.
– Om prognosen stämmer är det en liten uppgång jämfört med 2023 – som var ett historiskt dåligt år för julhandeln, säger Martin Kits från Svensk Handel.
E-handeln tar över
I en undersökning som Svensk Handel genomförde i början av december uppgav hela 70 procent att de skulle köpa sina julklappar på nätet. Trots det lockar mellandagsrean fortfarande folk till fysiska butiker, särskilt på populära shoppingstråk som Drottninggatan i Stockholm.
Shopping som en upplevelse
Bland de som ändå väljer att handla i butik är den sociala upplevelsen en viktig faktor. På Drottninggatan var många ungdomar ute och shoppade tillsammans.
– Jag är här med kompisar och det är mycket roligare, säger Livia Stengård, en av de många som njöt av mellandagsrean i stadens butiker.
Julhandeln och mellandagsrean visar på en fortsatt omställning inom handeln, där e-handeln ökar sin dominans, men där fysiska butiker fortfarande spelar en roll som mötesplats och upplevelse för många.