JYSK tar steget till Sydamerika – första butiken öppnar i Uruguay den 22 mars.
Just nu läser andra
Den 22 mars blir en historisk dag för JYSK, då kedjan öppnar sin första butik i Sydamerika. Butiken slår upp dörrarna i Canelones, strax norr om Montevideo i Uruguay, vilket innebär att JYSK nu är representerat i 49 länder.
Strategiskt val av Uruguay
JYSK har under många år expanderat genom franchisemodellen, och med etableringen i Uruguay fortsätter den globala tillväxten. Förväntningarna är stora, berättar Franchise Director Frederik Kroun:
”Det kliar i fingrarna att få komma igång i Uruguay, som är en spännande marknad. Jag ser särskilt fram emot att möta kunderna och se deras reaktion på JYSK,” säger han.
Uruguay har valts som den första sydamerikanska destinationen främst på grund av landets politiska och ekonomiska stabilitet. Samtidigt har JYSK tecknat ett franchiseavtal med det lokala företaget Antelo Group, som man ser fram emot att samarbeta med.
Läs också
Planer på fler butiker
Den första butiken kan vara startskottet för en större satsning i regionen. Eftersom majoriteten av Uruguays befolkning bor i och runt Montevideo, är det ett naturligt område för JYSK att fokusera på.
”Vi letar redan efter en plats för butik nummer två, troligen också i Montevideo, men inget är bestämt ännu,” säger Kroun.
Enligt uppgifter från oktober 2024 har JYSK 158 butiker i Sverige. Detta är en ökning från 150 butiker i mars 2021 – Mitti.se
Global expansion fortsätter
Varorna till butiken i Uruguay kommer att levereras från JYSKs distributionscenter i Danmark och Spanien. Med denna öppning driver JYSK Franchise nu totalt 218 butiker i 21 länder, medan JYSK globalt når över 3 500 butiker i 49 länder.
Butiken i Canelones markerar därmed inte bara en viktig milstolpe för JYSK, utan även en ny era i företagets globala expansion, det skriver Dagens.dk