Konsumentverket slår till: Therese Lindgren, Bianca Ingrosso och andra influerare får nu skärpt granskning för otydlig reklammärkning. Målet är att skydda unga från dold påverkan.
Just nu läser andra
Flera profiler pekas ut i ny granskning
Ett femtiotal nya tillsynsärenden har öppnats av Konsumentverket – och på listan finns några av Sveriges mest inflytelserika influerare, däribland Therese Lindgren, Matilda Djerf och Bianca Ingrosso. Anledningen? Deras inlägg i sociala medier saknar tillräcklig tydlighet när det gäller reklam.
Reklam måste vara tydlig – särskilt för unga
Myndigheten understryker att alla användare på sociala medier måste kunna se direkt när ett inlägg är reklam. Detta gäller särskilt eftersom många följare är unga, en målgrupp som ännu inte har fullt utvecklad mediekritik.
”Barn och unga är särskilt utsatta eftersom de tillbringar mycket tid på sociala medier. Därför måste det vara glasklart vad som är reklam,” skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Företagen bakom samarbetena granskas också
Det är inte bara influerarna som riskerar åtgärder. Även de företag som har betalat för samarbeten kommer att undersökas. Både profilerna själva och annonsörerna kan drabbas av förelägganden med vite, eller få sina ärenden prövade i domstol, skriver SVT Nyheter.
Läs också
”Stora brister inom influencer marketing”
Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket, ser allvarligt på situationen:
– Många influerare har stor påverkan på unga. Det gör det extra viktigt att de är noggranna med att märka ut sina samarbeten. Tyvärr ser vi att regelverket inte alltid följs, säger hon.