Nato-inträdet kräver miljardinvesteringar: 44 miljarder till Värmland för att stärka infrastrukturen

Mimmo Fischetti

16 timmar sedan

|

17/10/2024
Inrikes
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Stora satsningar behövs för att förbättra Värmlands transportnätverk, enligt en rapport från WSP. Nato ser Sverige som ett viktigt transitland.

Efter Sveriges inträde i Nato står landet inför stora investeringar i transportinfrastrukturen, med en prislapp på totalt 111 miljarder kronor.

För Värmlands del krävs hela 44,9 miljarder kronor för att åtgärda den eftersatta infrastrukturen i länet, enligt en rapport från analysbolaget WSP. 

Hans Albrektsson, vice vd och näringspolitiskt ansvarig på Handelskammaren Värmland, betonar att dessa investeringar är avgörande för regionens framtid. 

"Värmländska infrastrukturen är eftersatt", säger han och understryker vikten av en fungerande transportsektor för både regional och nationell säkerhet, skriver SVT. 

Rapporten, som är framtagen på uppdrag av Stockholms handelskammare, beskriver att Nato ser Sverige som ett centralt transitland för att förflytta trupper och krigsmaterial. 


Särskilt viktiga transportleder pekas ut, däribland E18 och järnvägssträckorna Oslo-Karlskoga-Stockholm samt Kristinehamn-Östersund-Gällivare. Dessa stråk är prioriterade för att integrera Sverige i Natos försvarsplanering.

Men de föreslagna investeringarna handlar inte enbart om militär strategi. WSP har också undersökt de samhällsekonomiska effekterna, som beräknas uppgå till 129 miljarder kronor. Förbättrad infrastruktur väntas korta restider och minska transportkostnader, vilket gagnar både affärs- och fritidsresenärer. 

"En satsning på till exempel Stockholm-Oslo skulle betyda jättemycket för Värmland, men också för hela Sverige och även Norge", säger Albrektsson.

De kommande investeringarna blir avgörande för att stärka Sveriges roll inom Nato och samtidigt förbättra landets infrastruktur för både civila och militära ändamål.