Råttfynd på pizzerian: nu väntar böter på 20 000 kronor

M. Wiestål

3 veckor sedan

|

01/12/2024
Inrikes
Råttor
Foto: Shutterstock
Hässleholms pizzeria ertappad med allvarliga hygienbrister – fortsatte ta emot beställningar trots förbud.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

En pizzeria i Hässleholm hamnade i blåsväder efter en skrämmande upptäckt av miljöinspektörer. 

Avföring intill en degblandare, en förmodad råttskalle under elementet och spår av skadedjur på flera platser i lokalen ledde till ett omedelbart förbud att hantera livsmedel. 

Trots detta fortsatte pizzerian att ta emot beställningar, vilket nu kostar ägaren 20 000 kronor i vite, skriver TV4 Nyheterna

Oanmäld inspektion 

Händelsen började i september 2022 när en kvinna fick syn på en mus, eller möjligen en råtta, som tog sig in i köket. 

Hon kontaktade miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen, som snabbt genomförde en oanmäld inspektion. 

Inspektörerna hittade flera tecken på skadedjursaktivitet, bland annat en misstänkt råttskalle under ett element i serveringen, avgnagd isolering och trä, samt råttspillning nära en degmaskin. 

Dessutom upptäcktes matrester och en råttfälla bakom mjölpåsar.

Har gjort vad vi kan

Pizzeriaägaren förklarade att personalen städade dagligen och att problemet låg i byggnaden där restaurangen var belägen. 

Han berättade också att skadedjursbekämpningsföretaget Anticimex hade placerat ut gift i fastigheten. Trots dessa åtgärder fick ägaren besked om att verksamheten inte fick hantera oförpackade livsmedel förrän problemet var löst.

Fortsatte verksamheten 

Trots det utfärdade förbudet fortsatte personalen att ta emot beställningar, något ägaren förklarar med att han inledningsvis inte ville stänga verksamheten. 

Två år senare har detta beslut lett till att ägaren dömts att betala ett vite på 20 000 kronor. Han bestrider beslutet och pekar på de ekonomiska konsekvenserna efter inspektionen, inklusive förlorade kunder och problem med att betala hyran.

Allt på grund av en mus

Ägaren menar att situationen har eskalerat på grund av ett enskilt tillfälle och uttrycker frustration över att verksamheten påverkas så drastiskt. 

"Allt har hänt på grund av en mus", säger han.

Fallet lyfter vikten av hygien och skadedjurskontroll inom restaurangbranschen, men också hur små misstag kan få stora konsekvenser för en verksamhet.