Den tyska butikskedjan Lidl har upplevt en betydande tillväxt på den svenska marknaden, vilket framgår av företagets senaste årsredovisning. Mellan 1 mars 2022 och 28 februari 2023 ökade Lidls nettoomsättning med 2,5 miljarder kronor, från 14,2 miljarder till 16,7 miljarder. Detta motsvarar en årlig tillväxt på 18 procent.
En snabbare tillväxt än marknaden
Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl, uttrycker sin tillfredsställelse över företagets framgång. Han påpekar att Lidl har fördubblat sin tillväxttakt jämfört med föregående år och att företaget växer betydligt snabbare än den övriga marknaden. Josefsson anser att detta är ett tecken på att konsumenterna uppskattar Lidls arbete med att erbjuda högkvalitativa livsmedel till de bästa priserna i branschen.
Förändrade konsumentvanor gynnar Lidl
Enligt Josefsson ligger en stor del av Lidls framgång i förändrade konsumentvanor. Med stigande inflation har svenska konsumenter ändrat sitt köpbeteende, vilket har gynnat lågpriskedjan. Lidl Sverige växer mer än dubbelt så snabbt som den övriga marknaden, med en tillväxt på 18 procent jämfört med marknadens 6,8 procent.
Framtidsplaner för expansion
Lidl har tydliga ambitioner för framtiden. Företaget planerar att expandera ytterligare i Sverige och har nyligen publicerat en lista över 91 städer där de planerar att etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att det ska finnas 300 Lidl-butiker i Sverige.