I nästan ett år har ett antal bilmekaniker i Malmö stått strejkvakt utanför Teslas anläggning. Trots konflikten är stämningen lugn; strejkande och kollegor som arbetar hälsar vänligt på varandra.
På måndagsmorgonen överlämnade företagets platschef ett protokoll om Teslas brott mot informationsplikten enligt medbestämmandelagen.
Tesla har hittills vägrat erkänna fackföreningar och kollektivavtal i Sverige. För bilmekanikern Janis Kuzma och hans kollegor handlar strejken om mer än bara lön – den gäller deras rätt att bli behandlade med respekt och värdighet.
Kuzma, som ursprungligen kommer från Lettland, berättar om hur arbetsförhållandena successivt försämrades på Tesla. Bland annat tog ledningen bort stolar och bord för mekanikerna, vilket tvingade dem att stå när de skrev arbetsrapporter, skriver Aftonbladet.
När de protesterade fick de sämre betyg för sin "sociala påverkan" och ingen löneförhöjning.
"Tesla kanske inte är för alla", var svaret de fick från HR-avdelningen. För Kuzma och hans kollegor handlar det dock om mer än att passa in – det handlar om att inte reduceras till bara en arbetskraftskostnad.
Trots att strejken inte direkt rör lönefrågor, påpekar fackliga representanter att Tesla betalar sämre än andra stora företag i branschen. Strejkande bilmekaniker tjänar i genomsnitt 33 000 kronor i månaden, vilket är mindre än vad liknande jobb betalar på andra företag.
Men det är tydligt att konflikten främst handlar om att få ett kollektivavtal och möjligheten att påverka sina arbetsförhållanden.
Kuzma konstaterar att Elon Musk, trots sin enorma förmögenhet, saknar värden.
"Om han hade värderingar skulle han komma hit och försöka förstå varför vi strejkar", säger han.
Konflikten, som pågått i snart ett år, är ett tydligt exempel på hur arbetsrättsliga frågor om värdighet och respekt fortfarande står i centrum för många arbetare.
Strejken fortsätter, och mekanikerna är redo att stå kvar så länge det krävs.