Swedbank, en av Sveriges största banker, står inför hotet om böter. Anledningen är att Post- och telestyrelsen, PTS, har granskat bankens webbplats och funnit den otillfredsställande för användare.
Om inte förbättringar görs, kan Swedbank, tillsammans med Konsumentverket, Folkhälsomyndigheten och Tele2, riskera ekonomiska påföljder, rapporterar SVT.
Granskningen av webbplatser
Granskningen av webbplatserna handlar om användningen av så kallade "kakor" eller "cookies". När besökare kommer till webbplatserna ombeds de acceptera dessa kakor.
Kritiken riktar sig mot att det är svårt att tacka nej till kakor och att återkalla ett redan givet samtycke. Enligt PTS är Swedbank och Tele2 de sämsta i klassen.
Användarvänlighet och transparens
Anna Montelius, jurist på PTS, uttrycker oro över att användare kan känna sig tvingade att acceptera kakor eftersom det är svårare att tacka nej.
Hon misstänker att många trycker "acceptera" bara för att bli av med den "irriterande rutan". Dessutom anser hon att företagen brister i transparens om vilka kakor som samlas in.
Vad är kakor?
Kakor används för att lagra information eller få åtkomst till information som är lagrad på en användares enhet, till exempel en dator eller en mobiltelefon.
De kan användas för att lagra information om användarens språkinställningar, inloggningsuppgifter eller vad de har sparat i sin kundkorg. De kan också användas för att anpassa marknadsföring baserat på användarens intressen.
Lagkrav och framtida åtgärder
Enligt lagen får sådan information lagras om användaren informeras om ändamålet med lagringen och om användaren ger sitt samtycke. Informationen ska vara så användarvänlig som möjligt.
Swedbank, tillsammans med Tele2, Konsumentverket och Folkhälsomyndigheten, har fram till den 8 september att komma med invändningar. Om bristerna inte har åtgärdats i oktober kan böter bli aktuellt.