Allt fler svenskar tar bort sina tatueringar och nu kämpar tatueringsbranschen för sin överlevnad. 2024 ökade konkurserna dramatiskt, och många tatuerare vittnar om att storhetstiden är förbi.
Just nu läser andra
Från Instagram-hajp till trendvändning
Under 2010-talet blomstrade tatueringsbranschen i Sverige. Sociala medier som Instagram gjorde tatueringar till en del av vardagen, och billiga verktyg online öppnade dörren för fler att börja tatuera. Men efter pandemin har pendeln svängt – och nu är det istället laserborttagning som ökar i popularitet.
”Jag har jobbat med laser i nästan sjutton år och det är första gången jag gör fler borttagningar än nya tatueringar”, berättar en av flera aktörer inom laserbranschen för SVT Kulturnyheterna.
Personliga ånger och nya insikter
Rasmus Landström, litteraturredaktör på Aftonbladet, har själv lasrat bort två av sina tatueringar – något han nu ångrar:
– Jag ser tatueringar som en slags tidskapslar. De representerar ens yngre jag, och man bör stå för dem istället för att ta bort dem, säger han i en intervju.
Läs också
Nästan dubbelt så många konkurser
Statistik från kreditupplysningsföretaget UC visar att nästan dubbelt så många tatueringsverksamheter gick i konkurs under 2024 jämfört med året innan. Idag finns cirka 350 företag som arbetar med tatuering i Sverige.
Flera tatuerare bekräftar den dystra utvecklingen: ”Guldrushen är över, trenden är kall”, skriver en tatuerare till SVT Kulturnyheterna.
Även kändisar lasrar bort tatueringarna
Det är inte bara vanliga svenskar som omvärderar sina bläckkonstverk. Kändisar som Pete Davidson har också börjat ta bort sina tatueringar, vilket förstärker bilden av ett större trendbrott.