Telia, Sveriges ledande telekomföretag, har fått ta emot en stor mängd klagomål från missnöjda kunder. En ny kartläggning av Konsumentverket, som SR Ekot har tagit del av, visar att Telias kundtjänst har anmälts flest gånger av alla telekomföretag i Sverige under 2022.
Totalt har Telia anmälts över 500 gånger, varav nästan 200 av anmälningarna riktade sig mot företagets kundtjänst.
Klagomålen varierar, men de vanligaste problemen som kunderna stöter på inkluderar långa väntetider, svårigheter att säga upp avtal, felaktiga fakturor och problem med att komma i kontakt med företaget.
Anna Span, chef för kundrelationer på Telia, uttrycker företagets besvikelse över situationen. "Vi är den ledande operatören med flest antal kunder och tjänster.
Antalet ärenden kan behövas sättas i relation till det. Med det sagt så är vi oerhört ledsna över att det ser ut som det gör. Vi har ju uppenbarligen inte lyckats möta våra kunders förväntningar," säger hon till SR Ekot.
Enligt Telia har många av anmälningarna sitt ursprung i en utdragen konflikt med företagets tidigare tv-leverantör Viaplay. Under hösten 2022 tappade Telia sändningsrättigheterna från Viaplay, vilket ledde till att många kunder kände sig missnöjda.
Telia uttrycker sin besvikelse över situationen och förklarar att de har arbetat med högsta prioritet för att ersätta sina kunder på bästa sätt sedan sändningsrättigheterna från Viaplay upphörde.
Telia grundades 1853 och är noterad på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq Helsinki. Företaget har cirka 470 000 aktieägare och finns i Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Norge och Sverige. Telia har 20 000 anställda och erbjuder 18,1 miljoner mobila abonnemang, 1,0 miljoner fasta abonnemang, 2,9 miljoner bredbandsabonnemang och 3,4 miljoner tv-kunder.