Var fjärde elev störs dagligen av stök i klassrummet – bråk och slagsmål påverkar studieron

M Fischetti

5 veckor sedan

|

17/10/2024
Inrikes
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En ny enkätundersökning visar att många mellanstadieelever dagligen har svårt att koncentrera sig på grund av stökiga klassrumsmiljöer.

Bråk, slagsmål, och elever som hoppar på borden har blivit en del av vardagen för många mellanstadieelever. Enligt en enkätundersökning från SVT:s Lilla Aktuellt vittnar var fjärde elev om att de har svårt att fokusera varje dag på grund av oroligheter i klassrummet.

– Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass, säger en elev i årskurs fem som deltagit i undersökningen, rapporterar SVT. 

Enligt Skolverket har alla elever rätt till en trygg och lugn skolmiljö, men verkligheten ser ofta annorlunda ut. Elever som förde dagbok över sin skolvardag beskriver hur lärare tvingas ingripa för att hålla ordning och skapa studiero. 

Ibland har det gått så långt att flyttbara väggar sätts upp mellan elever för att förhindra bråk, berättar en elev i årskurs sex.

Stökiga klassrum och koncentrationssvårigheter

Undersökningen, som Verian utförde på uppdrag av SVT, visar att 70 procent av mellanstadieeleverna varje vecka har svårt att koncentrera sig på grund av stöket. För 25 procent av eleverna är det ett dagligt problem.

– I går bråkade några och skrek fula ord till varandra. Läraren fick säga till flera gånger, säger en fjärdeklassare.

Lärare larmar om systemfel

Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges lärare, uttrycker oro över situationen och menar att problemet inte bara ligger hos enskilda lärare.

– Det här är ett systemfel som påverkar både lärare och elever. När man slimmar organisationen för mycket lämnar man lärare ensamma med stora elevgrupper, och då blir det svårt att skapa en bra lärmiljö, säger Olskog.

Hon menar att ledarskap och konflikthantering kan förbättras på lärarutbildningarna, men att det är viktigt att inte enbart lägga ansvaret på lärarna. Bristen på studiero påverkar hela skolsystemet och är ett allvarligt problem som behöver åtgärdas.