Få svenskar vet om det: Hur du placerar dina händer på ratten kan vara skillnaden mellan liv och död

Ida Hansson

46 veckor sedan

|

01/01/2024
Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hög hastighet och distraktion är två viktiga faktorer som ofta lyfts fram i samband med olyckor.

Lyckligtvis har moderna bilar en rad säkerhetssystem och enheter som kan rädda liv, men i vissa fall kan krockkudden faktiskt verka mot sitt syfte.

När du har den ena handen högt på ratten kan du få allvarliga skador om krockkudden utlöses. Armarna är i vägen, och du får den rakt i ansiktet vid en kollision.

Och inte minst en möjlig klocka i huvudet. Folk förstår inte att det här är livsfarligt, säger kommunikationsrådgivaren Nils Sødal på NAF till Elbil24.

Vissa bilförare har gjort det till en vana att luta sig åt sidan och styra bilen med den motsatta handen högt på ratten. Andra antar denna sittställning när de har kört länge och vill avlasta armarna.

Båda dessa bör absolut undvikas, varnar Sødal - och stöds av den norska vägtrafiken:

Ju högre upp på ratten du håller i händerna, desto större är risken att dina armar kommer i vägen för krockkudden.

Det viktigaste är att ta bort den ena handen högt på ratten. Det är långt det farligaste, säger Dag Terje Langnes på den svenska vägtrafiken till Elbil24.

Det har varit en pågående debatt de senaste åren om det så kallade "tio på två"-greppet är föråldrat eller inte.

Många människor med körkort har lärt sig att "tio pí två" är det vanliga greppet. Ett antal experter har genom åren ifrågasatt om detta är korrekt.

Det har diskuterats mycket, ja. Många hävdar att "trekvarts"-greppet ger mer stabilitet. Man trycker på ratten i stället för att dra i den, som man gjorde tillbaka i dagarna när man kunde sitta där med en bil utan servostyrning, säger Langnes.

Det rekommenderade greppet:

Genom att placera händerna på ratten som om ratten vore en klocka, och dina visare är placerade som om klockan är kvart i tre, kommer du att hålla dina visare lite lägre än "tio över två". Detta minskar risken för att de kommer i vägen för krockkudden.

Kvart i tre är också det grepp som NAF rekommenderar. För att fräscha upp bilisters kunskaper kommer Sødal att visa de olika ratten och varför de kan eller inte kan användas.

Det är viktigt att komma ihåg att föraren alltid bör ha händerna i beredskapsposition. Om de inte är det, har du knappt tid att ändra kurs om något oväntat skulle inträffa, säger Sødal.